Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malin A
UTFORSKARE

Bokföra kundfaktura mot annat fodringskonto

Hej!

Jag ska lägga upp en ny artikel och artikelkontering, då vi vill vidarefakturerar till vårt dotterbolag och ha dessa separerade i försäljningen.

 

När jag lägger upp en ny artikelkontering kan jag välja försäljningskonto 3562 Fakt kost dotterftg

Men kan inte välja något balanskonto, utan det hamnar automatiskt på konto 1510 Kundfordringar. 

 

Går det att ställa in så denna artikelförsäljning hamnar på 1562 Kundfodrignar hos dotterftg

Hur gör jag det? 

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Malin!
 

I dagläget går det inte att välja vilket konto kundfordringar bokförs på, dem bokförs automatiskt på 1510 när du skapar fakturan under Försäljning i programmet. En lösning skulle vara att du använder dig av Resultatenheter. Du går till Bokföring - Resultatenheter - lägg upp dotterbolaget som en resultatenhet, när du sedan fakturerar kan du på kundfakturan ange dotterbolaget som resultatenheten där. Om du gör en uppföljning av din bokföring via till exempel en huvudbok, balansrapport eller resultatrapport kan du göra urval per resultatenhet och på så sätt se vad som tillhör försäljning till dotterbolaget och övrig försäljning. 

Skulle detta kunna fungera för dig? 🙂 
/My