Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

P_B_1234
MEDLEM

Bokförda inbetalningar tas inte med i momsrapporten??

Jag har två fakturor som jag skickat från vissa ekonomi. Använder kontantmetoden. Jag han bankkoppling från Handelsbanken och bokför från "kassa och bankhändelser". Programmet känner automatiskt av inbetalningarna av fakturorna. Jag har klickat på gröna knappen "bokför". De har bokförts i perioden jan-mars 2024. Men det märkliga är att de inte tas med på momsredovisningen? 
Har aldrig inträffat.   Någon som har input i frågan???

Detta konto har utelämnats i momsredovisningen:

2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% 

Tacksam för hjälp!
Philippe

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Kan det vara så att fakturorna var utställda under 2023? I så fall ingick momsen i kvartal 4-deklarationen. 

Fakturorna är utställda 2023-12-28, och betalades 2024-01-11.
Men jag har ju redan redovisat momsen för okt-dec 2023. 
Jag bokför ju enligt kontantmetoden, ska inte momsen redovisas när jag får i pengarna?
Inte kan jag väl behöva korrigera föregående momsperiod?

AnnicaL
CHAMPION

Kontantmetoden kallas också bokslutsmetoden, just för att alla fakturor som är obetalda vid bokslutet bokförs då som fordran eller skuld så att årets intäkter och kostnader blir korrekta och momsen betalas/dras av det år de uppkommit.

Du ska inte justera något på förra momsdeklarationen, programmet har hanterat det helt korrekt. 

När redovisas då momsen för dessa intäkter, 2023 är ju redan klart, och momsdeklarationen för jan-mars 2024 har inte tagit med detta. Fattar inte. Känns som denna moms blir oredovisad.

De ska ingå i deklarationen för kvartal 4 2023. Granska det underlaget om du inte är säker på att du har tagit med de intäkterna då. Programmet bokför de obetalda fakturorna automatiskt när sista momsredovisningen för året görs.