Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring - Föräldraledighet

Hej!

Jag har en fråga i två delar. Jag har för övrigt eget AB. 

1. Jag var ledig en vecka inför födelse av vårt tredje barn. Då är min tanke att stämpla dagar på ett av våra andra barn för denna lediga vecka, de fem arbetsdagarna alltså. Hur gör jag detta?

2. När vårt tredje barn nu fötts ska jag ta ut mina 10 dagar, hur bokför jag dessa? 

Med vänlig hälsning, Kim 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 24-05-20

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Kim!
Först och främst - Grattis till ert tredje barn! Det var fina nyheter att få läsa i forumet.

Föräldraledigheten lägger du in på lönebeskedet i lönemodulen i Visma eEkonomi. Du använder lönearten Föräldraledighet, avdrag och kan göra detta per timme, arbetsdag, kalenderdag eller hel månad.
Avdraget beräknar du manuellt, i vårt hjälpavsnitt Beräkna och registrera avdrag för föräldraledighet kan du se hur du ska göra beräkningarna för avdraget.
Föräldraledigheten registreras på samma sätt oavsett vilket barn som dagarna tillhör.

När du lägger in det på lönebeskedet så bokförs det automatiskt i Visma eEkonomi.

Jag rekommenderar att kontakta Försäkringskassan för att höra hur de vill att du ska hantera när du använder dagar på era andra barn för ledigheten du hade inför födseln. Om du vill får du gärna uppdatera din tråd sedan så kan vi hjälpa andra med samma fundering. 

Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina frågor. Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du välkommen att återkomma så kikar vi på det.

Önskar dig en fin helg!
/Tinne