Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföring & momskod för inbetalningar

Vi har en hår salong där kunder betalar i kassan. Hur ska man bokföra dessa inbetalningar och till vilket konto med moms etc ska man använda? Det blir fel verifikation när jag gör det. 

 

Hur bokför jag dessa betalningar så att det blir rätt?

 

 

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Om du inte har kassaregister bokför du inbetalningarna som manuella verifikationer. Om betalningen görs via swish in på banken använder du Kassa- och bankhändelser och bokför K2611 "Utgående moms" 25% av beloppet och K3001 "Försäljning inom Sverige 25% moms" resten.  T ex en försäljning på 1000 kr blir: 

D1930 1000

K3001 750

K2611 250

Om kunden betalar kontant kan du också använda Kassa- och Bankhändelser men väljer Kassa i stället för bankkontot. Då blir konto 1910 debetkonto  i stället för 1930 och du får knappa in beloppet manuellt, men konteringen i övrigt blir likadan.

Lycka till! 

Tack för svar Annica. 

 

Hur bokför man eget uttag?

 

Albert

AnnicaL
CHAMPION

Ett eget uttag debiteras konto 2013. 

Tack Annica för hjälpen, dock fortfarande oklart. 

 

När jag går in och ska matcha så kommer det upp Bokföringshändelse och där väljer jag övrig insättning och på inkomsttyp egen kontering. Sen kommer det upp två rader varav en är grå och redan ifylld med Företagskonto/checkkonto/affärskonto där summan redan är ifylld.  Rad nummer två är vit och man kan fylla i. Där har jag att välja mellan Konto, Momskod, Debet & kredit. Hur ska jag fylla i dom för att det ska bli rätt? Alla betalningar är via Swish till bankkontot. 

 

AnnicaL
CHAMPION

Ok, då ska du fylla i 2 rader. Först räknar du av momsen och bokför den på konto 2611 i kredit, då ska momskod 48 komma upp automatiskt. När man räknar uppifrån är momsen 20% av totalen, då blir det 25% när man räknar nerifrån. Det resterande beloppet, nettoförsäljningsbeloppet,  bokför du på konto 3001 i kredit med momskod 05 25 %. 

För att förenkla kan man lägga in automatik på konto 3001 så att momsbeloppet räknas ut av programmet. 

Hur går jag tillväga för att lägga in det på automatik på konto 3001? Ska det bara vara att välja det kontot då och då fylls allt i automatiskt? 

AnnicaL
CHAMPION

Du aktiverar automatisk momsberäkning i Företagsinställningar/Bokföringsuppgifter - bocka i rutan vid Automatisk momsberäkning. När du då bokför något på ett intäktskonto med momskod räknas momsen ut direkt och bokförs på 2611. 

Hej Annica,

 

Den är redan ikryssad. Jag har bokat ett möte med en löneexpert på VIsma senare i veckan. Tack för all hjälp 🙂