Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lars_r
MEDLEM

Bokföring av bankhändelse

När eEkonomi tror sig ha hittat en faktura som matchar en betalning får man en grön knapp för direkt bokföring. Bra och smidigt - om det är säkert!

Såg idag en automatisk dragning från Google för vår annonsering en period bakåt. Då tyckte eEkonomi att det var betalning av en helt normal svensk faktura, bara för att beloppet råkade stämma. Fanns inga andra likheter. eEkonomi borde dessutom ha kunnat se att detta inte var en betalning direkt från kontot på banken utan en kortbetalning från ett företagskort.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @lars_r 

 

Tack för att du skriver till oss i forumet. 

 

Vad jag kan se så har du bankkoppling via SEB och då gäller följande kriterier för att bankhändelser ska matchas och ge förslag:
 

  1. OCR (finns inget OCR så tittar vi inte på referens, förutom när det gäller inbetalning av kundfaktura, då räcker det att det finns referens)
     
  2. Belopp
     
  3. Datum (+/- 5 dagar från förfallodatumet)

Visma eEkonomi använder OCR-nummer, betalt belopp och förfallodatum för att matcha fakturor mot betalningar. När både OCR -nummer och beloppet stämmer med fakturauppgifterna bokförs transaktionen automatiskt. Om det inte stämmer till 100 % föreslås en matchning som du får bekräfta eller ändra. Vill du ändra klickar du på transaktionen - Ändra bankhändelse - Matcha och matcha bankhändelsen som du önskar.

 

Generellt tar det mellan 5 till 8 gånger för programmet att lära sig hur du brukar bokföra en viss händelse, förutsatt att referensen på bankhändelsen alltid är exakt samma varje gång. Om referensen inte är samma så är det svårare för programmet att matcha rätt.

 

I den bästa av världar hade såklart programmen fixat allt själva men där är vi inte ännu (kanske ganska skönt egentligen).

 

//Tinna