2023-12-29
01:45
Hej igen, Ni får nog ta en ny titt på medlemsregistret. Jag fick nu i december ett mail med hot att utesluta mig från forumet om jag inte loggade in. Mailet påstod att jag inte varit inloggad de senaste 22 månaderna (!!!)
... Visa mer
2023-03-28
21:13
När eEkonomi tror sig ha hittat en faktura som matchar en betalning får man en grön knapp för direkt bokföring. Bra och smidigt - om det är säkert! Såg idag en automatisk dragning från Google för vår annonsering en period bakåt. Då tyckte eEkonomi att det var betalning av en helt normal svensk faktura, bara för att beloppet råkade stämma. Fanns inga andra likheter. eEkonomi borde dessutom ha kunnat se att detta inte var en betalning direkt från kontot på banken utan en kortbetalning från ett företagskort.
... Visa mer
2023-03-14
23:04
Om vi kör en kampanj där alla kunder får ett presentkort om man handlar för ett visst belopp hur bokför jag då presentkortet? Fiktivt exempel: Kunden handlar för 2000:- och får förutom varorna ett presentkort på 250:-. Normalt ska ju sålda presentkort bokas på 2421 och 1910 om kunden betalar kontant. Men i det här fallet får vi ju inte in några pengar. Min gissning är att vi måste bokföra försäljning av varor för 1750:- och presentkort för 250:-. Men då blir ju kundens kvitto felaktigt. Varorna får fel pris på kvittot. Tacksam för goda idéer.
... Visa mer
2023-02-19
22:08
Trots att jag har varit kund i minst 8 år och deltagit i Forumet nästan lika länge kallas jag för NY MEDLEM. Nu senast fick jag ett mail med grattis till mitt första Gilla! Känns lite ovänligt när jag faktiskt har några stycken, vilka också visas när jag kollar mina inlägg.
... Visa mer
2022-12-19
11:45
Tack för svaret! Konstigt att det inte är en fil. I banken visas en fil med ett unikt namn som jag ska godkänna för vidare hantering. Den visar alla betalningar jag har skickat från Visma. Så nog är det en fil alltid. Ett tips för att göra uppgiften om status mer användbar. Nu visas bara om en betalning har skickats till bank eller ej. Väldigt svårt att identifiera vilka betalningar som hör till senaste förväntade ivägskickningen. Toppen om det inte står bara Mottagen av bank utan även datum. Det verkar vara gott om plats för det tillägget.
... Visa mer
2022-12-18
15:13
Idag syntes filen i banken. Men min fråga till Visma kvarstår: Man måste kunna se vilka betalningar som har skickats iväg. OM det blir strul hos Bankgirot så måste jag ju kunna se vilka betalningar jag tvingas lägga in manuellt hos banken. Dessutom är det ju ingen idé att fråga Bankgirot. Jag har ju ingen identitet på filen. Det är knappast seriöst att ringa och säga: Har ni fått en fil från mig för ca två timmar sedan?
... Visa mer
2022-12-17
22:56
Jag skriver min fråga till supporten här eftersom det inte finns någon annan kanal för felrapportering. Otroligt men sant! Jag skickade i kväll iväg en fil med betalningar till min bank, dvs den går väl först till bankgirot antar jag. Men efter mer än en timme syns filen fortfarande inte i min bank, SEB. Visma har inte förutsett en sådan situation. Jag kan nu i efterhand inte se vad filen innehöll, vilket ju kan vara väldigt kritiskt om man har otur. Jag har inte ens ett underlag för att fråga hos banken eller bankgirot. Finns ingen identitet på filen. Den får jag först när banken har fått filen. Hur ska jag göra ?
... Visa mer
2022-10-20
09:18
Jag skrev i detta forum ett förslag på en enkel men användbar förbättring av eEkonomi. Fick ett standardsvar från en no-reply-adress att alla förslag sedan en tid ska lämnas i ett särskilt formulär som länkas från startsidan. Ja, så gör man om man inte vill att andra användare ska få veta vilka förslag som kommer in. Vissa förslag kan vara så angelägna att många hänger på för att få upp prioriteten. Men nu är den vägen strypt. Ni väljer själva utan att lyssna på användarna om ni bryr er om ett förslag eller inte. Till råga på allt kan man inte lämna förslag utan att identifiera sig med sitt Google-konto ! Vad i hela friden har mitt Google-konto med min relation med Visma att göra? Så oerhört klumpigt och osmidigt hanterat!!!
... Visa mer
2022-07-14
21:47
Vi fakturerar väldigt sällan, kanske en gång per månad. Normalt manuella fakturor som vi skickar som pdf-filer. Men nu måste vi använda Vismas fakturarutin då det är en kommun som är mottagare. Jag ser ingen möjlighet att själv sätta fakturanummer!! Visma tvingar mig att använda ett redan använt gammalt fakturanummer. Varför i hela friden får jag inte själv bestämma fakturanummer?? Den obegripliga inställningen från Visma gör att jag inte vet hur jag ska kunna fakturera. Vilken service från ett stort företag !!
... Visa mer
2022-05-23
15:05
Jag har påpekat detta tidigare men ni har inte ändrat. När jag bokför en kreditnota för jag alltid en popup ruta som fråga om den ska kvittas mot en faktura. Om den inte ska kvittas skickas den till banken står det. Men nu råkar jag ha kryssat i rutan "Skicka ej till bank". Men det tar ni ingen hänsyn till. Visserligen går naturligtvis inte kreditnotan iväg till banken men texten borde anpassas till verkligheten och inte skapa onödig osäkerhet.
... Visa mer
2022-01-08
20:09
Jag uppskattar inte att få följande meddelande när jag försöker logga in på en ny dator:
"Du har för tillfället inte tillgång till några tjänster"
Detta fick jag när jag i min nya PC valde att låta eEkonomi identifiera mig via kameran. Efter det är det permanent kört att logga in den vanliga vägen. Alltid samma svar!!!
Hur vore det om ni testade en sån nyhet innan ni låter kunderna drabbas?
Nu hade jag sådan tur att min gamla PC fortfarande fungerar (då och då) så att jag kunde skriva detta och be om skärpning.
... Visa mer
2021-04-09
20:22
Sedan en tid tillbaka kan jag inte nå Forumet den vanliga vägen, dvs genom att klicka på ? uppe till höger och sedan välja Forum. När jag klickar på frågetecknet får jag bara en tom ruta.
Kan det bero på någon lokal inställning, typ blockering av pop-up fönster?
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-01-19
... Visa mer
2020-12-03
10:15
Bra fråga! Jag frågade handläggaren på ekonomiavdelningen om detta var ett lokalt beslut inom Telia eller något som gäller generellt. Fick svaret att det gäller generellt. Jag litade på det, vilket jag kanske inte skulle göra. Intressant med fler kommentarer och erfarenheter.
... Visa mer
2020-12-03
09:43
Hej! Problemet är att många leverantörer kräver att man mailar eller ringer och meddelar vilka fakturor som har kvittats mot vilka kreditnotor. I mitt hade jag ett antal kreditfakturor från Telia. När jag lät eEkonomi kvitta följande två fakturor blev resultatet att ingen av dem betalades och att Telia inte fick någon information om varför. Alltså fick jag påminnelser. Telia hävdar att de enligt gällande regelverk inte har rätt att själva kvitta utan jag som kund måste meddela vad som kvittas mot vad. Det som alltså stör mig är att eEkonomi inte påpekar detta. Man får intrycket att det bara är att låta programmet kvitta så är allt löst. Men så är det ju inte. Det rimliga skulle vara att systemet efter varje sådan kvittning skapar en bild eller fil som jag kan skriva ut och ha som underlag för att informera leverantören.
... Visa mer
2020-11-30
21:28
Hej! Du behöver inte beskriva hur det fungerar. Det vet jag. Och det är det som blir FEL! Leverantören, ett statligt bolag har alltså inte fått betalt för en faktura pga att jag har låtit eEkonomi kvitta så att ingen betalning av fakturan görs. Det är uppåt väggarna! Leverantören har inte rätt att kvitta kreditnotorna mot fakturor. De måste ha mitt godkännande i vilket jag exakt anger vad som ska kvittas mot vad! Därav påminnelse och hot om inkasso. eKonomi lurar in användaren i en falsk trygghet att det bara är att kvitta så behöver man inte göra mer. Fel, fel, fel.
... Visa mer
2020-11-27
22:03
Hej Annica, Vi kan droppa ämnet för min del. Har skippat tanken på rabatterade presentkort. Ger förmodligen fel signal till kunderna. Dessutom visar det sig vara rätt krångligt, som bl a du antyder.
... Visa mer
2020-11-27
21:56
Hej!
Vi har betalning av leverantörsfakturor via LB-fil. När jag har bokfört en kreditfaktura och vid ett senare tillfälle bokför en faktura får jag frågan om jag vill kvitta mot kreditfakturan.
Mot bättre vetande svarade jag Ja på frågan.
Resultatet blev en betalningspåminnelse och hot om inkasso från Telia. På min fråga varför de inte kvittar mot kreditfakturorna blev svaret att de inte får besluta om kvittning. Det måste kunden göra. Följdfrågan från mig blev om detta är intern Teliapolicy eller en allmän regel för alla företag. Det gäller generellt blev svaret.
Alltså: eEkonomis rutin att ideligen fråga om kvittning leder enbart till risk för problem.
Detta är vad jag gissade skulle hända, men ville testa om jag hade fel. Tyvärr hade jag rätt.
Det finns bara ett rimligt sätt att hantera kreditnotor och det är registrera för Manuell betalning, göra kvittningen i eEkonomi manuellt och därefter gå in på banken och dra av beloppet från någon väntande betalning med info till betalningsmottagaren. Att tro att man kan slippa dessa steg är alltså helt FEL.
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-05
... Visa mer
2020-11-23
13:47
Hej och tack! Det är egentligen det jag menar med mitt förslag. När jag säljer presentkortet kan jag ju inte bokföra någon försäljning, det är ju bara en penningtransaktion. Och när kunden använder presentkortet vet inte jag vad kunden har betalat för kortet. Alltså måste försäljningen bokföras till fullt pris den dagen. Men för att det ska bli rätt tänkte jag bokföra en negativ försäljning på rabattbeloppet när man köper presentkortet. Ser inget annat sätt att göra det på.
... Visa mer
2020-11-23
13:19
Stort tack för snabbt svar. Men nu kommer nästa problem. När jag tids nog bokför försäljningen blir det ju till fullt pris men med betalningen minskar med presentkortets fulla värde. Jag kommer alltså att betala full utgående moms trots att vi i praktiken har sålt till ett lägre pris. Om jag säljer ett presentkort på 1000:- för 800:- blir rabatten 200:-. Då borde jag ju bokföra 1000:- på K 2421, 800:- D 1930, 160:-, D 3010 och 40:- D 2610. Går revisorn med på att diskontera framtida rabatt på det sättet, tro?
... Visa mer
2020-11-23
09:33
Har en akut fråga angående presentkort. Finns det någon lag eller liknande som hindrar mig från att sälja presentkort med rabatt. Ett sätt att försöka få in pengar nu och ta "förlusten" när kunden handlar längre fram.
... Visa mer
2020-11-11
11:34
1Gilla
Hej! Underbart om ni kan ta bort bankhändelserna utan att balansräkningen påverkas. Det är 7 st, 5 daterade 2015-01-19 och 2 daterade 2015-01-16. Jag skulle verkligen uppskatta den hjälpen. Lars
... Visa mer
2020-11-10
15:11
Låter ju bra. Men det finns ingen papperskorg till höger på någon bankhändelse, inte på de aktuella heller. Så jag förstår inte vad du menar. Hoppas på hjälp från supporten.
... Visa mer
2020-11-10
13:48
Jag har nu stämt av huvudboken mot bankutdraget och ser att det stämmer exakt. Naturligtvis. Har också förstått varför saldot som visas alltid är 25.908, 50 för lågt. Och det beror på något jag inte har fått hjälp att åtgärda. När jag var ny med eEkonomi 2015 blev det en hel del fel. Resultatet är att det ligger 7 bankhändelser från januari 2015 med betalningar som ej bokförda. Men de är bokförda, dock ej så att de har försvunnit från listan. Har inte fått hjälp att bli av med dem. Summan av dessa är just 25.908,50. Alltså är det verkliga saldot alltid precis så mycket större än vad som visas. Tacksam för hjälp att städa bort det gamla skräpet.
... Visa mer
2020-11-09
14:11
Tack för ett långt svar. Men det du skriver är enbart förvillande. För det första: Jag har inte överhuvudtaget angivit något bokföringsdatum när bilden visas! För det andra: Visserligen förstår jag inte din långa utläggning, men jag tolkar den så att om jag går igenom bankens lista över kontohändelser och saldon så måste jag någonstans hitta exakt det belopp som visas. Men så är det inte. Om jag däremot jämför uppgifterna i huvudboken med bankens så är det inga problem att få dem att stämma. Ska uppgiften finnas så är nog det bästa att helt enkelt visa det bokförda saldot på kontot och inte försöka föregå bokföringen. I alla andra sammanhang visar ni bara vad som är bokfört. Varför ska just den här siffran bygga på ej bokförda händelser??
... Visa mer
2020-11-06
22:51
Vad är det meningen att det som sägs vara saldo som visas ovanför alla händelser ska visa? Det stämmer inte ens tillnärmelsevis med varken det verkliga banksaldot eller det bokförda, vilket är lätt att kontrollera genom att kolla kontot i huvudboken.
... Visa mer
2020-08-26
14:29
Jag håller helt med som framgår av mitt egna inlägg. Det som gör mig bedrövad är svaret från My. Typiskt Visma-svar. Hon beskriver hur det fungerar, som om vi inte alla förstod att det är precis så systemet är riggat. Men det är ju det som är fel! Självklart vill man sortera händelserna med den senaste först. Vansinnigt att tvingas sortera om listan bara för att ni har infört en ändring, som knappast är efterfrågad! Så typiskt att inte kommentera det vi som användare upplever utan bara tala om hur vi ska ändra vårt arbetssätt för att utvecklarna har hittat på något som knappast någon har bett om!
... Visa mer
2020-08-26
11:41
Sedan ni bytte system för forumet har allt blivit mycket sämre. Men det har ni hört 1000 ggr. Det är omöjligt att vänja sig vid det nya gränssnittet, varför man undviker att besöka det. Ett litet, men typiskt, exempel är att när jag skrev ett inlägg alldeles nyss och fick se hur det ser ut i publicerat skick så står mitt användarnamn till vänster med texten NY MEDLEM under. Notera att jag har varit medlem i Vismas användarforum i åtskilliga år! Och i det nya forumet sedan november 2019. Är man NY MEDLEM då?
... Visa mer
2020-08-26
11:33
2 Gillar
Först en kommentar till hela upplägget med detta forum. I rubriken skriver ni: Välkommen! Här kan du diskutera Visma eEkonomi med andra användare. Dessutom kan man markera följande: Skicka ett meddelande till mig när någon svarar Allt handlar alltså om utbyte av synpunkter mellan användare. Ni håller er långt borta, trots att den enda part man vill få svar från är Visma! Ni kunde åtminstone låta oss markera följande: Skicka ett meddelande när någon hos Visma svarar. Nu till min synpunkt. Ni har nyligen ändrat i hur bokföring av bankhändelser hanteras. Tidigare kom man tillbaka till listan efter avslutad bokföring av en händelse. Nu plötsligt kommer händelsen under den nyss bokförda upp. Ytterst störande! Självklart vill man alltid ha översikten framför sig och välja vilka händelser man har underlag till och kan bokföra. Dessutom är det väldigt ologiskt att visa händelsen under den tidigare. Det normala är ju att man bokför så långt det går i tidsordning, dvs man går uppåt i listan eftersom normalläget är att den senaste visas överst. Gå tillbaka till hur det var förut. Helt onödigt att man ska behöva klicka på Avbryt efter varenda bokförd post för att återfå listan.
... Visa mer
2020-06-18
22:10
Jag har för första gången använt Autoinvoice för att fakturera en kommun.
Tre synpunkter:
1. Otroligt, obeskrivligt onödigt och krångligt att tvingas lägga upp artikelnummer för allt som ska faktureras. Självklart ska det räcka med ett klartextfält och belopp. Jag har ju inget artikelregister i eEkonomi så jag tvingas registrera artiklar helt i onödan.
2. Jag fyllde i fältet Referenskod i fakturamallen. Men den kom inte med på fakturan. VARFÖR? Den är ju central för mottagaren.
3. Varför visas vårt swishnummer i fakturan? Vi vill inte få fakturabetalningar via swish!
... Visa mer
2020-05-14
22:33
Svaret jag fick i forumet från Visma är "att det var märkligt". Nej det är inte märkligt. Systemet ser ut så. Jag förväntar mig att ni kollar själva och inte ber mig återkomma via chat exempelvis. Eftersom man inte kan maila till er kan jag inte heller skicka en skärmdump. Dålig support! Men felet är större än så. När jag registrerar en kreditnota föreslår systemet att den kan kvittas mot en annan kreditnota. Vansinnigt, eller hur? Men dessutom står det att om jag inte kvittar så kommer kreditnotan att skickas till banken. Det är bara det att jag hade registrerat "manuell betalning". Ännu mer vansinnigt alltså! Ni kan inte bara slänga ut en standardtext i facet på användaren. Texten måste vara anpassad till de förutsättningar som gäller. Jag vill inte återigen få svaret att jag ska kontakta er för det går ju inte! Jag vill svaret att ni accepterar att systemet gör fel och lovar att rätta till det.
... Visa mer
2020-03-31
16:31
När jag bokför en faktura blir jag automatiskt via ett popup-fönster påmind om att det finns en kreditnota som inte är använd för att minska det belopp som ska betalas. Så långt är det OK. Men det fantastiska är att exakt samma popup-fönster dyker upp då jag bokför en kreditnota!!!! Hur ska jag kunna matcha en kreditnota mot en annan kreditnota? Var det så svårt att från början se till att det fönstret bara visas om jag ska bokföra en debetfaktura??
... Visa mer
2020-03-26
13:16
2 Gillar
Hej Annica! Du har helt rätt. Den försvann när jag hade bokfört betalningen. Jag reagerade för snabbt med andra ord.
... Visa mer
2020-03-25
18:23
Jag har registrerat en betalning för export till banken.' Men upptäckte när jag kollade filen att datum redan hade passerat. Alltså var det ingen ide´att skicka den utan jag bockade bort den och betalade manuellt. Nu visas denna betalning varenda gång vi gör en ny fil. Måste bocka bort den varenda gång så länge som vi har kvar eEkonomi !!! Det går inte att ändra i verifikationen. Hur har ni tänkt?
... Visa mer
2020-01-10
11:41
Sorteringen av leverantörsregistret är märklig. Alla leverantörer har ett nummer. Men när ni sorterar efter leverantörsnummer sorterar ni som om numret vore text. Efter 10 kommer inte 11 utan 101, 102, osv. Hur kan ni ha missat detta så länge????
... Visa mer
2019-12-19
17:17
Hej! Ja, tyvärr hade jag rätt. Det är helt enkelt meningslöst att försöka kvitta kreditnotor när man har aktiv bankkoppling. När ni gör reklam för rutinen att använda aktiv bankkoppling finns inte ett ord av det du skriver här. Det måste man själv lista ut genom att försöka och därefter misslyckas. Visst kan man låta fakturor ligga och vänta på att skickas till banken. Men då har man ju missat nästan hela idén med bankkoppling; att vara säker på att alla betalningar har gått iväg. Att hela tiden granska listan och se vilka betalningar som ska skickas och vilka som ska sparas känns väldigt primitivt. Jag påstår inte att detta är en brist i programmet. Det är givetvis banken/bankgirot som inte klarar att hantera kreditnotor som ska kvittas från redan inskickade betalningar. Det vore värdefullt om de kunde förmås att utreda en sådan utveckling
... Visa mer
2019-12-16
21:41
Hej! Du har inte fått hela bilden märker jag. Om det ska fungera att kvitta debet och kredit i eEkonomi krävs antagligen att alla berörda fakturor och kreditnotor ligger i samma LB-fil. Då kanske det fungerar fullt ut. Men så är ju aldrig fallet. Vi har för vår huvudleverantör normalt 90 dagars betalning på alla fakturor. Självfallet ska en kreditnota kvittas mot en faktura som sedan länge är skickad till banken. Jag vill ju att beloppet dras på nästkommande fakturabetalning, inte på en betalning som sker om 3 månader! Jag fick idag en kreditnota och försökte just kvitta den mot en faktura som skickats med LB-fil för länge sedan. Att kvitta i eEkonomi gick naturligtvis bra. Restbeloppet stod kvar på berörd faktura. Men den transaktionen skapade ingen post i LB-filen. Min slutsats är alltså den jag inledde med. Det betyder, tyvärr, att varje kvittning eller avdrag på betalbelopp pga kreditnota måste göras helt manuellt. Jag kvittar inte i eEkonomi och registrerar kreditnotan för manuell betalning. Därefter får jag leta upp berörd faktura i SEB, ta bort den och lägga in den på nytt med ett lägre belopp och i meddelandefältet ange nummer på såväl debet- som kreditfaktura. Som tur är använder ingen av mina viktiga leverantörer OCR. Med OCR fungerar ju ingenting när det gäller kreditnotor.
... Visa mer
2019-12-14
00:00
Tack för tydligare förklaring. Hade ingen aning om att jag kan lägga med kreditnotor i LB-filen. Det står ingenstans i beskrivningarna. Nu är det normalt så att det kan finnas många fakturor till en viss leverantör med samma förfallodatum. Samtidigt har normalt kreditnotan ett helt annat datum än någon av alla fakturor till den leverantören. Till råga på allt är det vanligt att kreditbeloppet inte kan dras från enbart en faktura utan kanske måste dras från flera fakturor. Detta då vi har stora returer några gånger per år av osålda varor. Kan jag lita på att banken/bankgirot hanterar detta korrekt och att leverantören får en tydlig beskrivning?
... Visa mer