Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av rabatt - eEkonomi

Hej,

På vissa av våra kundfakturor har vi lagt in rabatt. När jag tittar i systemet finns det inget som blir bokfört på ett 37** konto. 
Ska inte systemet sköta detta automatiskt?

Mvh,
R & K
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Blir det nettobokfört istället?
Summera dina fakturor och jämför nettosummorna och bruttosummorna så ser du hur  och om programmet arbetar med rabatterna.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kolumnen Rabatt används vid bokföring av dessa fakturor och som jag förstår på både dig och Moa Lundberg så borde allt vara i sin ordning när man gör på det sättet.

Tack för hjälpen!

R & K
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du använder kolumnen Rabatt på kundfakturan så är det precis som Mikael nämner, beloppet som bokförs är nettobeloppet. Så programmet bokför inte på något 37xx-konto för lämnad rabatt.

Om man vill att det ska bokföras på 37xx för lämnad rabatt så bör man skapa en specifik artikel som man använder för att ange rabatten. Då måste man också i sin tur skapa en artikelkontering under Inställningar - Artikelkonteringar som man använder för att styra artikeln mot önskat 37xx-konto. På detta konto måste du även lägga till en momskod under Inställningar - Kontoplan, för att det ska fungera att skapa en artikelkontering kopplad till detta kontot.

Det blir rätt så som programmet gör när du lägger in rabatten i kolumnen Rabatt på kundfakturan. Jag skulle nog inte rekommendera att göra enligt alternativet som jag nämner ovan - då det skapar visst merarbete. Men det är så man får hantera det om man vill att det bokas på 37xx. 

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar! När dessa fakturor skapas så används kolumnen Rabatt så allt borde vara som det ska.

Ha det fint du med!

R & K