Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring - momskod 48 och verifikationer

Hej!

 
Jag har upprättat ett antal verifikationer över kostnader, t ex "Inköp av förbrukningsinventarier", med tillhörade momspost "2641 debiterad ingående moms". Vad jag förstått så ska 2641 kopplas till momskod 48 oavsett moms %. När jag skriver i "2641 - Debiterad ingående moms så dyker momskod "48 (0%)" automatiskt upp. Jag kan dock inte hitta någon kod som innefattar 25% moms. 
 
Hur gör jag här och hur upprättar jag verifikation? 
 
Enligt er hemsida står det ["Konto 2641 är kopplat till momskod 48 och registreras därför i ruta 48 på momsredovisningen. All ingående moms, oavsett om det handlar om 6, 12 eller 25 %, redovisas i samma ruta - ruta 48."]. Hur hittar jag en motsvarande momskod för 48 med 25%?Screenshot 2022-04-29 at 09.26.34.png
3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Momskod 48 finns bara i en variant dvs 48 (0%) och den används oavsett vilken procentsats som debiterats. Lite förvirrande kanske det hade ju lika gärna stått 48 (-). 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar

 

Vilka poster använder jag då när jag upprättar verifikationen? Gör jag bara som ovan fast skriver in debet 20kr för "2641 Debiterad ingående moms"? Eller ska momskod 48(0%) in på raden för "5200 - hyra av anläggningstillgångar" också? 

 

Vill bara försäkra mig om att det blir rätt i den övergripliga momsrapporten som sen ligger till underlag för momsredovisningen.

Tack!

Hej

 

Du gör som ovan och skriver in 20 kr i raden för 2641 med momskod 48 (0%). Då blir det rätt i momsrapporten.

 

Någon momskod på raden "5200-..." ska inte anges.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK