Hej!
Har en nybörjarfråga (är nybörjare på bokföring och även på Visma) som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har laddat upp en bild på ett kvitto, bilden har hamnat under "bildunderlag" och jag har tryckt på "koppla bild" för att bokföra kvittot. I rutan "Bokföringsförslag" kommer sex bokföringskonton upp, men inget av dem passar in på det jag vill bokföra. Då kan jag trycka på "Nytt bokföringsförslag", och det är här jag känner mig förvirrad. Är tanken att jag manuellt ska fylla i debet, kredit osv, eller vad är det jag ska göra? Jag provade nyligen ett annat bokföringsprogram, där kunde man skriva t.ex. "Eu-handel" och då kom alla bokföringskonton relaterade till det upp som förslag, och man valde utifrån det rätt bokföringskonto. Finns en sån funktion här eller har jag missat något?
Hoppas på svar, tackar på förhand!
Om du inte hittar ett bokföringsförslag bland de standardförslag du får fram kan du lägga upp ett eget förslag under Inställningar/Bokföringsförslag. Vad är det för typ av kostnad du ska bokföra?
Annars är tanken att man själv fyller i just debet- och kreditbeloppen vilken kan vara lämpligt om det är en ovanlig typ av kostnad för din verksamhet - är det något återkommande blir det enklare om du skapar ett bokföringsförslag.
Tack för svar! Det jag vill bokföra är registreringskostnaden från Bolagsverket. Jag provade att gå in på Inställningar/Bokföringsförslag men här blir jag förvirrad. Jag tänker mig att man borde söka bland alla möjliga bokföringskonton och välja det som passar, men istället måste jag alltså fylla i bokföringskonto och debet- och kreditbeloppen, information som jag måste googla mig fram till? Eller är jag helt ute och cyklar?
Det finns ett färdigt förslag för inköp EU att använda vid matchning från Kassa/Bankhändelser. För att använda detta gör du matchningen från just den funktionen, kopplar bilden av kvittot till det specifika uttaget och väljer detta bokföringsförslag.
Okej men visst måste jag ha kopplat bankkontot till programmet då? Det har jag inte lyckats göra ännu, det är på gång men ville först bokföra detta kvitto så att jag kan låsa perioden.
Du går in under Inställningar /Bankkonton och anger det bokföringskonto Du använder för företagskontot, oftast 1930. Då kan du välja det under Kassa o bankhändelser som Övrigt uttag. Detta kräver ingen koppling till banken. Därifrån görs sedan kopplingen av bildunderlaget. Kostnaden bokför du i debet på konto 6991. MEN om det är själva registreringen av bolaget är det inte bolagets kostnad utan en privat sådan. Däremot är ändringskostnader avdragsgilla i bolaget.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.