Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört på fel år...

Hej

Jag har fakturerat en kund och av någon anledning hamnade fakturan på fel år (jag gjorde fel helt enkelt) betalningen har däremot hamnat på rätt sida av året. Jag krediterade denna faktura och skapade en ny, för jag tänkte att det måste ju rätta till problemet. Men nu ligger det gamla datumet kvar och spökar i min monsredovisning som flaggar upp att det finns ett felaktigt datum. Hur sjutton rättar jag till detta? 

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Hejsan

om du gjorde om fakturan på förra året ska ju momsdeklarationen för den perioden (månaden/kvartalet/året) rättas så att intäkten hamnar där. Så du får nog ångra den gamla momsredovisningen, göra om den i eEkonomi, rätta hos SKV och sen göra din nya momsredovisning. 

Lycka till! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, nej det har inte blivit fel förra året, när jag gjorde fakturan i januari råkade den av någon anledning hamna på 2019 istället för 2020. Jag krediterade den, men den ligger på något sätt kvar i systemet och nu spökar den och ger felmeddelande när jag ska göra momsredovisning för den här månaden. 

Om du får felmeddelande för fakturan måste du väl då också få samma för kreditnotan? Beloppen tar ju ut varandra om du gjorde rätt, så då kan du med allra största sannolikhet strunta i felmeddelandet! 

@Fd medlem

 

När det blivit fel på en faktura behöver du skapa en faktura av motsatt typ, eventuellt korrigera så du har samma datum på dem båda och sedan betala dem/kvitta dem mot varandra.

Den delen har du säkert redan full koll på men stäm av och se om det möjligen kan vara så att du missade att kreditera på samma datum som debetfakturan denna gång? Borde nästa vara så. 

 

Annars är du självklart välkommen att höra av dig igen antingen till forumet eller genom att kontakta supporten.  

 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Åh, tack! Du har nog rätt. Jag ska kolla direkt, tror absolut inte att jag satt kreditfakturan på samma datum, utan på andra sidan av året... kan jag bara byta datum på kreditfakturan då? eller måste jag göra något annat?

Du kan inte byta datum på kreditnotan utan behöver göra en ny faktura på samma datum som kreditnotan och kvitta dessa mot varandra.