Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nyfiken AB
MEDLEM

Bokslut Kontantmetoden, krånglig bokslutspost

Håller nu på med mitt ABs första bokslut och har stött på en sak som jag inte vet hur man ska tackla! Är hyresvärd och har en hyresfaktura som tillhör 2017, men som normalt sett skulle betalats in i slutet av dec 2016 (hyra för jan 2017). Om betalning skett som den skulle, så har jag på det klara hur man ska boka detta som en bokslutspost 31 dec 2016 (samt återföring 1 jan 2017).

Nu har det uppstått att betalningen inte har skett (sen inbetalning). Om den nu tillhör 2017 och betalas in/bokförs som inbetald i jan 2017 (kontantmetoden) - behöver jag då göra något alls kring denna post, eftersom den hamnar på rätt år av sig själv? Visma Eekonomi påminner mig om att denna faktura måste bokföras som en fordran. Mitt AB har hårdkoppling till banken och fakturorna bokförs automatiskt på det datum de betalats in, för att krångla till det ytterligare.

Uppskattar om någon med kunskap på området kunde ge ett lite tips kring detta! TACK!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag får vara lite personlig, är jag inte så förtjust i hårdkopplingar för det minskar flexibiliteten och kan skapa problem i slutänden.

Om en hyresintäkt för januari kommer in i januari och tillhör januari skall intäkten bokföras i januari på 3xxx i kredit, för kassakontot debiteras.

Skulle den inbetalats i december men tillhör januari hade du fått en peng på kassakontot (debet) och i kredit skulle du bokat upp en interimsskuld. Den första januari skulle du då bokat bort interimsskulden (i debet) och i kredit 3xxx.

Lycka till!


//L

Nyfiken AB
MEDLEM

Tack för svaret!

Hyresintäkten för januari 2017 hade förfallodatum 31 dec 2016. Den kommer dock att bli inbetald och bokförd i januari 2017, på grund av sen inbetalning.

Den sena inbetalningen har alltså förenklat bokslutet för mig, då den hamnar på rätt år av sig själv 🙂
Nyfiken AB
MEDLEM

Nu har den sena inbetalningen kommit och nu har jag fått på det klara vad som händer:)

- om du har hårdkoppling så bokförs det automatiskt en kundfordran den 31 dec 2016 (bokslutspost), samt att den jämnas ut under 2017 så fort den sena inbetalning kommer in! Smidigt, bra upplagt av dem som utvecklat programmet! Så det är inget att hålla reda på själv!

Så summa av detta är att det ALLTID behövs läggas in en bokföringspost om interimskuld den 31 dec, när det gäller hyresintäkter för jan året efter (oavsett när inbetalning sker). Hyresintäkterna återförs sedan den 1 jan.