Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokslut kundskulder på 1510, motkonto?

Hej, jag sitter med mitt första årsbokslut året 170901-180831 som jag ska klara själv, har tidigare haft en redovisningskonsult. Jag använder kontantmetoden och gör manuell registrering.Den sista kundfakturan avsåg augusti men ersätts i september. Jag har registrerat beloppet på 1510 D, 3044 K, precis som min f d redovisare gjorde. I september 1510 K, 1930 D. När jag går igenom checklista i Visma  godkänns inte detta. Det står att jag har beloppet på 1510 och 0 på Reskundkontror. Vilket kontonummer skulle jag alltså använda istället för 3044?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 23-01-18

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har gjort rätt men kanske redan bokat bort den inbetalda kundfakturan i din reskontra på det nya året , d v s  efter 180831

Mikael

Programmet stämmer av mot reskontran. Eftersom du bokfört fakturan manuellt så stämmer det inte mot reskontran och du får upp en varning. Så själva bokningen är korrekt men du har inte använt reskontran. Varför gör du inte dina fakturor i eEkonomi? 

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, jag har egna fakturor som jag använder, och tänker fortsätta så. Jag kan alltså ignorera varningen och fortsätta med bokslutet? Tacksam för svar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Om du inte använder reskontran i din fakturering ska du ignorera varningen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mycket bra med klara besked! Tusen tack!