Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byte till eEkonomi - bokförda obetalda medlemsavgifter

Vi har en ekonomisk förening där vi tidigare bokfört avräkning för alla enskilda medlemmar i kontoserie 1510-1570, ett konto per medlem. Nu har jag försökt importera bokföringen från VISMA Adm 200 till Visma eEkonomi, på prov, för att se om det är ett bättre alternativ för oss.

Vid importen vill eEkonomi skapa och föra över dessa konton till kontonummer 1518 och 1549. 

- Hur bör saldon för endkilda medlemmar bokföras?
- Vilken kontoplan bör användas?
- Kan jag lösa detta på något sätt utan att behöva mata in allt från noll i eEkonomi?

Tacksam för alla tips!
Nina

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Runriken är fel - detta gällde årliga medlemsavgifter. / Nina

 

 

Hejsan Nina! 

Fråga 1.
Detta ska bokföras på ett konto i kontoklass 15xx, normalt brukar 1510 användas och jag vet faktiskt inte hur pass vanligt det är att fordringen delas upp per medlem/kund måste jag erkänna. Finns det någon speciell anledning som gör att ni vill ha det så?
För bokföringens skull, rent generellt är det inte nödvändigt och är det för att få ut så bra statistik per medlem som möjligt och för att kunna följa varje medlems enskilda saldo så hade jag nog istället rekommenderat att bokföra det tillsammans och sedan använda våra olika rapporter, eller att kanske arbeta med resultatenheter och kostnadsbärare

Fråga 2
I Visma eEkonomi är det BAS-kontoplanen som används, den är alltså hämtad från bas.se. På deras sida kan du också se vad varje konto innebär. När jag läser om varje konto där blir jag osäker på om det är helt korrekt att medlemsavgifterna bokförts på vissa av det spann av konton som du beskriver i klass 15. 

Fråga 3
I Visma eEkonomi kommer du inte att kunna välja vilket konto fordringen bokförs på om du skapar en kundfaktura från programmet. Detta bokförs automatiskt på konto 1510 - Kundfordringar. Gör du överföringen från Visma Administration så kommer programmet föra över saldona till konto 1518 - Ej reskontraförda fordringar samt då konto 1549 - Nedskrivning av ej reskontraförda kundfordringar eftersom det är dessa som ligger närmast den kontoklass medlemsavgifterna har bokförts mot hos dig. Anledningen till att det blir dessa konton och inte 1510 direkt är för att särskilja de nya kundfakturor du skapar i Visma eEkonomi och dem som importerats från Visma Administration.
Vill du testa Visma eEkonomi men ej att denna ombokning görs så skulle du kunna göra importen av bokföringen via en SIE-fil istället, däremot så kommer inte själva fakturaunderlagen med då utan endast bokföringen för dessa. Du kan läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Byta från annat program till Visma eEkonomi under rubriken Importera register och SIE-filer.

Hoppas detta kan besvara din funderingar och hjälpa dig en bit på vägen! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!
Ja, vi behöver separata saldon för varje medlem - de debiteras olika och ofta bokförs utlägg som de ska krediteras för. Men jag ska kolla på om jag kan använda resultatenhet per kund då kanske, om det kan lösa det.

 

Nina