Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Deklaration/Årsredovisning för aktiebolag - Skattekontot

Hej!

Deklaration/årsredovisning under menyn Bokföring och Årsavstämning så noterar jag att under punkten Skattekonto så har jag i min bokföring 0 kr som utgående saldo per 2014-12-31.

När jag loggar in på Skatteverket och kollar skattekontot där, så står det är jag är +1 kr.
Det diffar alltså på en krona.

Vad skall jag göra för att detta går ihop 1-till-1?

Tack på förhand!

~Andreas

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-13.

6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Andreas!

Förmodligen är det någon öresavrundning som gjorts, lättast är att du kontrollerar kontoutdraget för ditt skattekonto mot din bokföring.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej igen Anna,

nu har jag hittat var differensen uppstått. Det var som du antog, det var en öresavrundning som var orsaken precis vid uppstarten av aktiebolaget.

Enligt bokföringen så hade en differens mellan ingående och utgående moms gjort att det blev 0,72 kr i skillnad. Denna differens bokades mot konto 3740Öres och kronutjämning

Skatteverket avrundade då detta uppåt till min fördel, vilket gör att jag har +1 kr på bolagets skattekonto. Uppenbarligen pysslar man inte med ören hos Skatteverket. 🙂

Ett par frågor dyker då upp nu:

1. Måste jag skapa en ny verifikation som "korrigerar" detta eller kan jag låta det vara?

2. OM jag måste skapa en ny verifikation, hur gör jag då för att det skall bli rätt?

STORT TACK på förhand!

~Andreas

Hej Andreas!

Vill du att det ska bli helt korrekt och utan differens så kan du bokföra detta som en öresavrundning med en manuell verifikation 2014-12-31.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej igen Anna!

Tack för ditt svar.
Får jag be om hjälp med hur detta skulle se ut iså fall?

//Andreas

hej igen!

Förslagsvis 1630 mot 3740. Så att du får samma belopp på 1630 som på ditt skattekonto.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Förmodligen har du fått 1kr i ränta på dina insatta pengar och det har inget med din bokföring att göra

Jan