Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

71Tradgard
UTFORSKARE

Deklaration/årsredovisning i eEkonomi

Hej!

Har gjort min första deklaration i Visma eEkonomi här om dagen!

Tyvärr så fick jag inte till den som jag ville! Under fliken Resultatplanering ska jag kunna lägga in ett belopp till periodisering, men det gick inte! Samt att på deklarationsunderlaget står helt fel belopp under fritt eget kapital, men det står rätt på balansräkningen! Varför hämtar inte programmet fram rätt uppgifter?

Så den nyligen inlämnade deklarationen kommer att behöva ändras.

 

Med vänlig hälsning, Caroline

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Caroline!

 

För att kunna lägga in en egen avsättning till periodiseringsfond i resultatplaneringen så väljer du alternativet som heter Egen justering.

 

Gällande att beloppen skiljer sig på deklarationsunderlaget och balansräkningen är svårt att avgöra utan att se hur det ser ut i ditt program, men jag ska försöka förklara hur du gör för att hitta differensen.

När värdet på deklarationsblanketten skiljer sig från beloppet i balansräkningen så beror det på att ett konto kan vara kopplat till en specifik del i balansräkningen men också till en specifik ruta i deklarationsblanketten. Du ställer in vilka konton som är kopplade till balansräkning och vilka rutor i deklarationsblanketten under Underhåll - Kontoplan.

 

För att se vilka konton som baseras på beloppet i deklarationsblanketten så klickar du på den blå knappen i ruta 2.28 på deklarationsblanketten och väljer “Visa konton”. Där ser du vilka konton som beloppet baseras på. Troligtvis är det något av dessa konton som inte är kopplade till Fritt eget kapital i din balansräkning, vilket är orsaken till att beloppen skiljer sig.

 

En annan orsak skulle kunna vara att det finns konton under Eget kapital i balansräkningen som saknar fältkod 2.28 vid deklaration.

 

Är det fortfarande helt fel med hänsyn till infon ovan så kan vi kika på det tillsammans med dig, då får du gärna kontakta oss direkt via telefon eller chatt så vi kan se hur det ser ut direkt i ditt program.

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

Hej Tinne!

Tack för ditt svar! Tyvärr så kom jag inte vidare. Men kontaktade telefon supporten. Vi gick igenom direkt på skärmen med team viewer. Har dock inte kunnat lösa problemet, jag sitter lite fast!

Mvh Caroline 

Hej Caroline,

Bra att du tog kontakt med våra kollegor på supporten men vad är det som inte gick att lösa? Hör av dig och berättad lite mer så kanske vi i forumet eller någon annan forummedlem kan hjälpa dig att komma vidare.

 

Välkommen att höra av dig

Tinna 🙂