Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Deklarera en enskild firma för 2 personer

Hej,

 

Jag har tagit över bokföringen för min fars enskilda firma so har hanterat ett lantbruk.

Själva Lantbruket har jag själv tagit över och driver i en egen enskild firma.

Men min fars firma kommer finnas kvar i år 2020 och nästa år 221 när han planerar sälja av diverse inventarier.

Min fråga gäller eftersom min far och mor haft gården och firman ihop och det har redovisats/deklarerats för dem båda, finns funktionaliteten i eEkonomi Smart att hantera deklarationer och moms redovisningar för 2 personer? 

 

MVH

Roger Berg

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 


Är kanske inte helt med på hanteringen dem haft tidigare men vi tar det stegvis. 🙂 

I en enskild firma har du som privatperson och ensam ägare driver och ansvarar för företaget.
Vad innebär att det har deklarerats och redovisats för dem båda? 
Har dem delat upp det och har en varsin firma på två olika organisationsnummer? 

Du får gärna återkomma med lite mer information så ska jag självklart försöka besvara dina frågor. 
Ha en trevlig helg! 
/My 
 

Hej,

 

De har ägt den Lantbruksfastighet ihop där den enskilda firman har drivits.

50% var

Den enskilda firman har funnits registrerad på min far, min mor har inte haft någon enskild firma

Det jag kan se är att det funnits moms registrerad på min mors skattekonto och då undrar jag hur det fungerar. Kan moms från min fars enskilda firma registreras på min mor som då är delägare i lantbruksfastigheten?

 

MVH

Roger

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Är din mor momsregistrerad?

Annars kan det inte finnas moms registrerad på henne tänker jag..

Det man kan göra i en enskild firma är att dela resultatet med medhjälpande make/maka, men det gäller inte momsen, endast resultat motsvarande den andra partens arbetsinsats..