Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Delbetalning av rutfakura bokförd felaktigt

Bokföring_RUT(1).PNG

Kunden fakturerades för varor till ett pris 2666,4 kr exkl. moms och en tjänst 2132,8 kr exkl. moms. Fakturan fördelade skattereduktion på tjänsten (50%) automatiskt, så att kunden bara betalade 1066,4 kr exkl. moms. Därför borde delbetalning av fakturan bokförts som 2666,4 kr försäljning varor och 1066,4 kr försäljning tjänster, där resterande 1066,4 kr kommer in från skatteverket. Kan detta lösas på något sätt?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Magnus! 
Jag tänker att jag tar det steg för steg hur en RUT-faktura ställs upp och bokförs i Visma eEkonomi, jag hoppas det kommer hjälpa en bit på vägen. 

 

Exempel:
1. Du skapar fakturan. I mitt exempel har jag skapat en RUT-faktura där fakturerar 3000 kr i tjänst för rut och en vara för 1000 kr. Jag utgår från faktureringsmetoden och när jag skapat fakturan skapas följande verifikation. Totalen bokförs som kundfodring vilket är helt korrekt oavsett om det är skatteverket som betalar en viss del och kund den andra. Utgår du från kontantmetoden som bokföringsmetod så bokförs försäljningen vid betalning istället, detta innebär egentligen bara att 1510 byts ut mot 1930 i detta fallet. 
Verifikation rut.PNG

2. Köparen ska betala 2500 i mitt fall. När jag bokför betalningen så går jag via Kassa och bankhändelser för att matcha beloppet med kundfakturan. När jag matchar betalningen så väljer jag bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och delbetalar fakturan eftersom det finns ett belopp på 1500 kvar att få betalt.  Fått betalt till företagskontot och följande verifikation skapas. 
betalning rut kund.PNG

 

3. Nu kan du skapa fil till skatteverket för att ansöka om skattereduktion. Det kan du göra antingen direkt via Försäljning - Kundfakturor eller under Inställningar - Import och export. Denna filen laddar du upp på skatteverkets hemsida. 

4.  När skatteverket betalar de resterade 1500 kronorna så bokför jag även detta under Kassa och bankhändelser. När jag matchar betalningen väljer jag bokföringshändelsen Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från skatteverket och slutbetalar fakturan. Fått betalt till företagskontot och följande verifikation skapas.
verifikation rut skv.PNG

Är det såhär du gått till väga för att skapa kundfakturan? Får inte riktigt ihop dina belopp som du beskriver i texten att du fakturerat tillsammans med verifikationen som är skapad.
Beskriv gärna mer exakt hur du gjort i programmet.
Är verifikationen manuellt skapad eller har du skickat fakturan via programmet enligt ovan? 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My!

 

Jag gjorde nästan exakt som du beskrivit, med några ändringar.

Jag utgår från kontantmetoden, där jag skrev en faktura med en tjänst som kostar 2666 kr och varor för 3333 kronor. I fakturan tilldelade jag då automatisk skattereduktion på tjänsten, 1333 kronor. Att betala för kunden står då 4666 kr på fakturan som skickades till kunden, även fast detta skärmklipp visar totalkostnaden 5999 kr. 

 

Faktura_RUT.PNG

 

När kunden betalade fakturan gick jag till kundfakturor och registrerade en inbetalning på 4666 kr, alltså kostnaden för alla varor och halva tjänsten. Då bildades automatiskt verifikationen som jag la upp i mitt första inlägg, där fakturan har bokförts som en betalning av en del av tjänsten och en del av varorna. Sedan exporterade jag filen och skickade till Skatteverket, där jag inväntar inbetalning. 

 

Det jag undrar är varför verifikation som bildades vid delinbetalningen av fakturan anger att bara 2592 kr (inkl. moms) har betalats för varorna och resterande summa till tjänsten, när alla varor har blivit betalda av kunden och hälften av tjänsterna? Finns det något sätt att manuellt ändra verifikationen så att alla varor står som betalda och hälften av tjänsten i den första delbetalningen, för att sedan bokföra andra hälften av tjänsten som betalas från Skatteverket?

 

Tack för svaret!

Magnus

Hej Magnus! 


Jag tycker faktiskt inte det ser helt korrekt ut rent programmässigt, när jag skapar en RUT-faktura i eEkonomi (även med kontantmetoden) så ser jag korrekta belopp längst ner. Jag öppnar fakturan efter att den är skapad och ser då totalbelopp, moms, skattereduktionen samt det korrekta beloppet efter skattereduktionen som köparen ska betala, det gör jag inte på din bild.
Återskapade bilden hos mig med dina siffror och såhär bör det se ut:



Vi kommer kontakta dig per mejl så du kommer i kontakt med programsupporten, vi behöver felsöka detta tillsammans i ditt program istället.
Ha en fin dag! 🙂 
/My