Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louise10
MEDLEM

Diff skattekontots saldo och mitt 1630 konto per 31/12 2022

Hej,

 

Sitter med årsavstämningen för 2022.

 

Mitt skattekontos saldo för betald preliminärskatt diffar mot mitt 1630 konto per 31/12. När jag läser på lite mer inser jag att jag missat att redovisa när skatteverket gör själva dragningen av skatten från skattekonto. Jag har bara bokfört mina månatliga betalningar på kontona 1930 (kredit) och 1630 (debet) alla månader under 2022.

Hur kan jag justera för detta? Kan jag göra det i en enda stor manuell verifikation? Ge mig också gärna lite inspel hur jag bör göra bokföringen kring detta fortsättningsvis.

 

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Debiteringarna som SKV gör månadsvis ska du bokföra:

Debet 2518

Kredit 1630

 

Du kan naturligtvis bokföra differensen som en klump men om jag vore som du skulle jag bokföra in varje månadsdebitering på rätt datum (se kontoutdrag från SKV på skattekonto)

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Ok, så när jag betalar skattekontot krediterar jag 1930 och debiterar 1630. När Skatteverket sedan gjort uttaget från skattekontot gör jag som du svara ovan (debiterar 2518 och krediterar 1630).

Att göra den justering du föreslår ovan, kan jag göra det so en manuell verifikation och ange datum bakåt i tiden - alltså att verifikationens datum avser det datumet SKV tog pengarna från mitt skattekonto?

Hej

 

Ja så menar jag. 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Visma-programmet avråder mig från att göra en manuell verifikation för det kontot (antar de menar 2518). Det föreslår att jag gör det via Kassa och bankhändelser istället. Kan du vägleda mig hur jag gör justeringen via det förslaget. Lite oklart för mig hur jag då ska göra

Hej

 

Vismas avrådan gäller konto 1630 som man anser ska gå genom Kassa- och Bankhändelser  på samma sätt som 1930 när du betalar.

 

För att göra detta med 1630 behöver du läsa in Skattekontot via fil till Kassa- och Bankhändelser men det blir bara rörigt då du skulle få med alla poster som redan bokförts, betalningar t ex.

 

Nej, mitt råd är att du bortser från Vismas varning och bokför ändå.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Yes, det funkade, nu stämmer saldona per den 31/12!

En sista fråga: den sista preliminärskatten som avser december 2022, betalade jag till skattekontot den 30/12. Den har dragits från skattekontot den 17 januari 2023. Den ska jag boka på samma sätt nu. Min fundering är dock, hur tillser jag att den utbetalningen  som skatteverket gjorde den 17 januari, tillhör 2022? 

Hej

 

Det är en sak som Skatteverket håller reda på. Deras beslut om preliminär F-skatt för 2022 sträcker sig från februari-2022 till januari -2023. Vid bokslutet 2022-12-31 har man alltså bara blivit debiterad 11 månader. Så fungerar rutinen kring preliminär F-skatt.

 

När du sedan får en slutskattsedel för 2022 kommer Skv att tillgodoräkna dig alla 12 månaderna.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK