Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

marbjo0611
MEDLEM

Differens i summan på bankkontot och i Visma

Hej, 

 

Jag har stött på ett problem. Det finns en differens på bankkontot på Länsförsäkringar och likviditeten i Visma. 

 

Jag vet dessutom vad felet är. Summan är 469 kronor och kommer från en försent inbetald faktura. Jag fakturerade samma företag 5 olika fakturor om sammanlagt ungefär 14k. Jag fick allt inbetalt i en klumpsumma och var således tvungen att manuellt matcha bankhändelserna och lägga till en och en. Vid första tillfället fattades således 469 SEK. Men nästa gång måste jag gjort något fel när jag bokförde dom 469. För nu diffar det just den summan och när jag importerade senaste konthändelsen från banken kom den med igen och nu kan jag inte matcha den eftersom det redan är gjort men det är ändå precis den summan som är differensen. Något måste ju blivit fel här... 

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Du bör kunna hitta vilket konto du bokförde det saknade beloppet vid den första betalningen. Om beloppet ligger kvar på det kontot bokar du den kvarvarande differensen mot just det kontot. 

Skärmklipp.JPG

marbjo0611
MEDLEM

Jag lyckades hitta det jag bokfört och ånga den matchningen. Som du ser här har jag nu två likadana men med olika datum. Kan jag helt sonika ta bort den ena eller vad gör jag?

AnnicaL
CHAMPION

Har du klistrat in dessa båda poster från bankkontoutdraget? I så fall ser det ju verkligen ut som att du fått in betalningen 2 gånger. Beloppet på den 2/11 ser ut att kunna matchas mot en faktura. Men har du fått denna summa till bankkontot även den 10/11? I så fall är det antingen en dubbelbetalning från kunden eller något du behöver matcha som en övrig insättning. Om det är en dubbelbetalning som ska återbetalas bokför du den på tex 2890 Övr kortfr skulder och sedan mot samma konto när du betalar tillbaka. 

Du hittade problemet som jag inte hade upptäckt. Kunden har betalat samma faktura två gånger enligt ovan båda datum. 

 

Fattar jag rätt om jag då matchar den som kan matchas medan jag bokför den andra på 2890, betalar sedan tillbaka pengarna och bokför den på 2890 igen men dom kredit då?

AnnicaL
CHAMPION

Precis så ska du göra!