Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Dubbla verifikationer under Kontoanalys - Huvudbok

Jag var tvungen att göra en del korrigeringsverifikationer p.g.a ihopblandning av debet och kredit. Nu när jag kollar huvudboken på konto 1630 Skattekonto märker jag att korrigeringarna dyker upp två gånger efter varandra, vilket resulterar i att saldo är långt från 0.

Hur kommer det sig?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta en av korrigeringarna genom att spegelvända konteringen

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

När jag kollar verifikationerna under fliken "Verifikationer" så får jag summan till 0 på alla verifikationer som gäller skattekontot. Grejen är att t.ex. verifikation A488 dyker upp två gånger när jag kollar i kontoanalysen. Där blir det alltså, i det här fallet, negativt värde två gånger, fastän verifikationen bara gäller en dragning
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Emilk, 
Om jag förstår dig rätt så ser du samma verifikation (a488) två gånger i huvudboken under Bokföring - Kontoanalys? Har du sökt på ett konto då?

Om du inte har sökt på ett konto så kan samma verifikation dyka upp två gånger på samma sida. Detta är för att kontoanalysens huvudbok visar alla konton som berörs. Dvs att den visar alla konton som belastas i verifikationen och eftersom en verifikation innehåller mer än ett konto så visar den verifikationen per konto den bokfördes på. Se bild nedan: 


Om du har sökt på ett specifikt konto så ska dock detta inte hända och då får du gärna återkomma till oss. 

Ha en fin dag! 
/ My