Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan123
MEDLEM

Dubbla verksamheter enskild firma

Hej

Jag har en enskild firma sedan tidigare men har nu köpt en skogsfastighet tillsammans med min sambo.

Hur separerar jag bäst intäkter och kostnader som har med skogsfastigheten att göra?

Är resultatenhet eller projekt vettigt att använda?

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Johan123!

 

Du kan använda dig av både resultatenheter och projekt för att särredovisa kostnader och intäkter. Jag skickar med lite information och länk till hjälpavsnitt om respektive funktion som du kan kika på och se vad du tycker känns lämpligast att använda för din verksamhet.

 

En resultatenhet används för att kunna följa upp din verksamhet mer detaljerat genom att bokföra kostnader och intäkter på en specifik enhet - här kan du alltså ha skogsfastigheten som en separat enhet.

Har du en enhet där du vill se exakt vilka kostnader och intäkter som den genererar, kan du göra det med hjälp av resultatenheter. Du kan också ange resultatenheter på fakturor och verifikationer.

 

Du kan använda dig av Projekt när du vill följa upp delar av din verksamhet mer detaljerat och över flera räkenskapsår. När du skapar en ny kundfaktura eller registrerar en leverantörsfaktura kan du ange ett eller flera projekt som fakturan tillhör. På så vis får du uppföljning av alla intäkter och kostnader för projektet.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne