Hej!
Vi har en kund i Finland som har fått en e-faktura från oss, men som kan inte betala den i sitt banksystem. Kontonumret som har skickats elektroniskt är nämligen inte i IBAN-form. I kundens system omvandlas kontonumret i den vanliga svenska numeriska formen automatiskt till ett finskt kontonummer (med prefix ”FI”) vilket naturligtvis inte fungerar.
Jag misstänker att problemet ligger i att just denna kund saknar giltigt VAT-nummer för omvänd skattskyldighet. Vi debiterar då svensk moms, precis som vi ska inom EU. Kan det vara så att kunden på grund av detta får en e-faktura i ”svensk form”, trots att land och språk är rätt inställda i Visma eEkonomi? Bilagan i e-fakturan (som utseendemässigt motsvarar en utskriven pappersfaktura) visar rätt BIC och IBAN. Det vore tråkigt att behöva gå tillbaka till att skicka PDF:er eller rentav pappersfakturor till vissa utländska kunder.
(De utländska kunder som har ett giltigt VAT-nummer har inte haft problem med att betala våra fakturor).
Hej Pekka M!
Jag tolkar ditt inlägg som att fakturan skickas ut med korrekt IBAN-form från ditt håll och att IBAN-numret tolkas om i din kunds system? VAT-numret bör inte påverka detta, jag misstänker att det beror på inläsningen av e-fakturan hos din kunds systemleverantör.
I och med att det blir fel i din kunds system så är det dennes systemleverantör ni behöver kontakta för att se varför den omvandlar IBAN-numret till ett finskt kontonummer.
Om du har fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma till oss här i forumet!
Jag önskar dig en fin vecka!
/Tinne
Tack för svar. Supporten för kundens system (Finago Procontour) säger att de inte får korrekt IBAN i e-fakturans automatiskt inlästa data (från Visma). Kontonumret som läses in har formen: ”187110-XXXXXXXX”. (Det är endast i den skapade bilden/bilagan av fakturan som vår kund kan se det kompletta och korrekta IBAN-numret, och kan därmed göra en manuell inbetalning).
Det kan så klart vara något fel i kommunikationen mellan systemen. Vi har hittills bara detta problem med en av våra kunder, som nu har accepterat att vi fortsättningsvis skickar PDF:er. Vi återkommer gärna om samma fel uppstår hos fler kunder.
Hej Pekka,
Ja om samma sak uppstår hos fler kunder vill vi gärna att du hör av dig.
Ha en finfin dag!
Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.