Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JohanWenn
NY MEDLEM

E-faktura

Hej,

Nästan alla leverantörer har börjat skicka e-faktura utan krångel. Två stycken ger mig klart mer merarbete. Den ena är Praktikertjänst.  

Dom ber mig svara på ett antal frågor.

EDI-adress/GLN//Peppol-id ?

VAN-operatör ?

Jag skall ange format på e-fakturor som jag kan ta emot. Jag uppmanas att välja en av följande.

1. Sveafaktura 1,0 
  2. Peppol BIS Billing 3.0
  3. Kan ta emot EDI-faktura med bilaga?

Vore tacksam för lite hjälp.

Hälsningar

Johan

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-20

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @JohanWenn

För att skicka eller ta emot e-fakturor i Visma eEkonomi Smart behövs i regel inget GLN-nummer. I de flesta fall, när GLN efterfrågas, räcker det att informera om att du kan ta emot e-fakturor, att du uppger ditt organisationsnummer (ID) och att InExchange är din VAN-operatör.

Har du behov av att få e-fakturor skickade till flera olika adresser inom företaget så behöver du GLN-nummer. Läs mer om detta i forumtråden GLN - vad är det?

Peppol-ID är en slags identifiering av den som är ansluten till Peppol och varje mottagare har sitt eget Peppol-ID. Ett Peppol-ID består av två delar, ett prefix (till exempel 0007) som bestämmer vad den sista delen i identifieringen är för typ av data.

Exempel

0007:XXXXXXXXXX (svenskt organisationsnummer)

Formatet som Visma eEkonomi Smart använder för att skicka och ta emot e-fakturor heter S-EDI. Detta görs sedan om av InExchange till formatet Svefaktura, som passar mottagarens ekonomisystem.

Behöver du eller din leverantör mer information än ovan så bara återkom så kan vi säkert lösa detta tillsammans. 

Ha en fin dag!

//Tinna