Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linus123
MEDLEM

Egna bokföringsförslag

Hej,

Jag försöker skapa egna bokföringsförslag för olika saker men det är svårt att förstå vad programmet håller på med.

 

Automatiska bokföringar i lönekörningen (för olika lönearter) förklarar inte vilka konton som är involverade vid en bokning mot det.

 

Kan ni ordna så att det förklaras _innan_ man bokar?

Detta har jag upptäckt är ett problem på fler ställen i programmet och det skulle underlätta om man såg t ex saldo (eftersom minus indikerar skuld) och vilka vanliga motkonton som används för det.

 

(det är bara "bokföringexperter" som inverterar matematiken när konton börjar på 2 och 3)

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Linus123 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Om du har Lön Direkt så bokförs lönen automatisk när du skapar bokföringsunderlaget under Betala och Bokför. Det går alltså inte att skapa ett bokföringsförslag för lön under Inställningar - Bokföringsförslag. Där finns endast användningsområden manuell verifikation, övrigt uttag, övrig insättning, leverantörsfaktura och kvitto.

 

Vill du se vilka konton som används för respektive löneart kan du se detta under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter. Här kan du även ändra om så önskas men observera att det som finns där är standard och det vi rekommenderar att du använder.

 

Vill du se hur bokföringsunderlaget blir vid själva lönekörningen kan du förhandsgranska detta både längst ner till vänster på lönekörningen samt inne under Betala och Bokför innan du bokför det skarpt.

Hoppas detta kan hjälpa dig och annars är du välkommen att kontakta vår kunniga support.

 

Ha en fin eftermiddag
/Tinna