Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas39
UTFORSKARE

Öresutjämning vid Swish försäljning

Vi använder oss i dagsläget av "kort försäljning" när vi säljer till en kund som vill betala med Swish. Sedan ett antal programuppdateringar så fungerar inte öresutjämningen vid kort försäljning längre. Skapa ett eget alternativ för Swish försäljning där öresutjämningen fungerar som den ska. Det skulle underlätta för oss alla!!

4 SVAR 4
Theodor Ahlström
MODERATOR

Hej Thomas,


I eEkonomi har vi valt att om man har ställt in en kund på Kortbetalning så görs ingen öresavrundning på fakturan. Detta för att det i kortterminalen brukar dras det exakta beloppet. Därför har vi valt att inte ha någon avrundning på detta betalningssättet. 


Gällande Swish som ett eget betalningsalternativ så kommer vi inom kort att påbörja arbetet för att få till hantering av det i eEkonomi, du kan följa tråden Betalningsalternativ för kontantfaktura: Swish, kort och kontant - eEkonomi för att få uppdatering i frågan.


Ha det fint!
/Theodor
Thomas39
UTFORSKARE

Hej Vet inte om det varit uppe igen eller inte men när betalning sker med Swish så vill man ju att öresavrundning sker med automatik!! Hur svårt kan det vara att implementera?

Hej Thomas!

Anledningen till att det blir med ören för Swish och kortbetalning är för att där har det faktiskt redan gjorts en betalning och då är ören inräknat i den betalningen.
Om du däremot skapar en faktura så har inte slutkunden betalat något ännu och då kan man i Visma eEkonomi ställa in att det ska ske en öresavrundning så din kund inte behöver betala ören.

Så hanteringen för fakturor vs kontokort/Swish skiljer sig åt och enligt den information som vi har att dela med oss av idag så finns det inte någon planerad förändring gällande detta.  

 

Önskar dig en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna
 

Thomas39
UTFORSKARE

Jo men det är ju ingen kund som vill betala ören i swish-appen även om det är möjligt. Det innebär ju att man får göra öresavrundningen manuellt i något skede för att kunden ska slippa hålla på med det.. jobbigt... och helt onödigt!