Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ej avdragsgill kostnad - eEkonomi

Hej,
Jag har ett konsultstött AB bolag där vi placerar barn i familjehem på uppdrag av socialen. Vi ska nästa nästa vecka ta de placerade barnen till en skidställe där de får prova på och lära sig åka skidor. Kommer då att behöva hyra utrustning och skidlektioner. Är dessa kostnader avdragsgilla och vad bokförs jag det på i så fall?

Vad händer om en kostnad inte får vara avdragsgill. Jag förstår att vi inte får ta upp den som kostnad i företaget och därmed kan inte räkna med att skatten blir lägre. Men kan bolaget ändå betala för den ej avdragsgilla kostnaden och då betala den med skattade pengar. Alltså med vinstpengar efter skatt.

Varma hälsningar
ENB
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Spontant tycker jag att detta ingår i verksamheten; att ni gör något för barnen, men jag skulle höra med revisorn för säkerhets skull.

När en kostnad inte är avdragsgill, tar du upp den som en kostnad i bolaget. Denna kostnad skall dock inte dras av innan uträkningen av skatten. Det är skillnaden. Det finns speciella konton för det och hämta gärna hem en kontoplan med lite förklaringar på www.bas.se.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vad jag förstår så hjälper ni socialen med utplaceringar av barn, dessa barn bor inte hos er under denna process utan det handlar bara om utförda tjänster gentemot socialen.

Vad ni behöver göra är att kolla vilken SNI-kod som är registrerat på Skatteverket och eventuellt komplettera så dessa tjänster ingår i er verksamhet.

När det gäller ej avdragsgilla kostnader så ska de vara kopplade till företaget (inga privata kostnader) det kan röra sig om förseningsavgifter, böter ej avdragsgilla personalkostnader och ej avdragsgilla representationskostnader (även momsavdraget på de nya reglerna som gäller från 2017) räntor på skattekontot är ej heller avdragsgillt. Med andra ord man kan inte låta företaget stå för vad som helst kostnadsmässigt utan att vara relaterade till företaget.

En förklaring till beskattningen av ej avdragsgilla kostnader. Alla kostnader även de ej avdragsgilla räknas med till "årets resultat". Skatten räknas sedan ut på resultatet och sedan läggs även skatten till på det belopp som ej är avdragsgillt med 22% bolagsskatt.

Är man osäker på vad som är avdragsgillt men gör bedömningen att det kan vara avdragsgillt så föreslår jag att man gör avdrag för kostnaden och vid den årliga deklarationen lämnar ett "Öppet yrkande" till Skatteverket och lämnar en redogörelse för kostnaden. Man slipper skattetillägg och lämnar över bedömningen till Skatteverket utan någon risk för "böter" skattetillägg som det egentligen heter.

Med vänlig hälsning Thomas