Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SHtech23
MEDLEM

En faktura, flera delbetalningar. Hur bokför jag detta med kontantmetoden?

En kund har inte betalat hela fakturan till mig. Han kommer nu att betala fakturan i flera delbetalningar. Hur kan jag bokföra en faktura med flera betalningar korrekt i Visma EEkonomi? Är det möjligt eller måste jag kreditera den första fakturan och utfärda en ny faktura med ett nytt fakturanummer för varje delbetalning?
Tack så mycket!

SHtech23

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej SHtech23!

 

Du kan matcha flera delbetalningar mot samma faktura genom att lägga upp dem som bankhändelser under Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse. Du skapar upp varje delbetalning som en enskild bankhändelse på det datum som inbetalningen kommer in och matchar sedan mot fakturan.

 

Jag passar på att skicka med vårt hjälpavsnitt Matcha inbetalningar manuellt om du vill läsa mer om hur du matchar bankhändelser manuellt.

 

Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du alltid varmt välkommen tillbaka till forumet.

/Tinne

Tack för informationen. Tyvärr var jag förhindrad och kunde inte svara tidigare. Fungerar ovanstående lösning även med kontantmetoden? Kan du skicka mig instruktionerna? Jag känner mig osäker.

Tack så mycket

SHtech23

Jag är ledsen. Jag såg länken först nu. Tack så mycket. Men frågan är om detta också fungerar med kontantmetoden? Tack.

Hej igen SHtech23, hoppas att du har haft en fin helg.

 

Instruktionerna ovan fungerar också med kontantmetoden, du går tillväga på samma sätt.

 

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne