Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Enbart försäljning i Sverige räknas som intäkter

Hej,

Då jag har relativt lång betalningstid på utgående fakturor så blir det varje år två månader som bokförs som en kundfordran till mitt AB på nedan konto:

1518 - Ej reskontraförda kundfordringar

 

När dessa två månaders fakturor har betalats (och bokförts i Visma) så syns de ej i Intäkter (pga att de inte är "3001 - Försäljning inom Sverige, 25 % moms".

 

Detta innebär att det varje år saknas två månaders intäkter (de andra månaderna är det ju "3001 - Försäljning inom Sverige, 25 % moms" som gäller och dessa månader tas ju med som en intäkt så klart.

 

Det är lite jobbigt att se på Vismas startsida att man ser ut att ligga minus under ett antal månader i början av året fastän man inte alls gör det.

 

Finns det nån möjlighet att lägga till vad som är en intäkt i Visma?

 

Mvh

/Marcus

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Dessa fakturor var en intäkt på föregående år varför det är helt rätt att de inte räknas som intäkt när de betalas. Den enda anledningen som kan göra detta annorlunda är om de fakturorna du ställde ut i slutet av förra året I själva verket var förskottsfakturor för något som skulle utföras eller levereras efter bokslutsdagen - men i så fall skall de inte vara bokförda på 3001 det året utom på tex 2420 Förskott från kunder. 

 

Det har du helt rätt i. En tankevurpa från min sida.

Tack för svar!