Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ragnhage
MEDLEM

Engångslön utan att skaffa Visma Lön Smart? / Visma Eekonomi

Jag driver ett filmproduktionsbolag där vi är två anställda. Vi sköter all bokföring och lön i grundversionen av Visma Eekonomi och det brukar inte vara några problem. Nu ska vi betala ut ett engångsarvode på 999 kr till fyra stycken statister som medverkade på en inspelning vi hade och tidigare när vi gjort det har jag registrerat de som anställda och betalat ut det till dem. Nu finns det ju ett tak på två anställda och jag kan inte registrera fler utan att skaffa Visma Lön Smart (på helårsbasis). Finns det något sätt som jag kan komma runt det eller måste vi skaffa Visma Lön Smart för att det ska stämma i arbetsgivardeklaration osv?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Ragnhage 

I Lön Direkt kan man ha två aktiva anställda, men det finns ingen begränsning på antal inaktiva anställda. Systemet tittar på antal aktiva anställda, så rent teoretiskt skulle du kunna inaktivera de nuvarande anställda för att frigöra möjlighet att registrera de andra. Det kan dock bli svårt att följa upp och det är inte en lösning vi supporterar eller rekommenderar. Vår rekommendation är att du överväger att uppgradera till Lön Smart som är ett löneprogram med bättre stöd, som du sannolikt kommer att ha nytta av i andra situationer också.

Slå gärna en signal till supporten så berättar vi mer. 

Hej Tinna och tack för ditt svar! 

Det låter ju inte som en jättesmidig lösning, som du säger. Funderar nu på om jag ska bokföra det manuellt istället. 

7310 Debet - 999 kr

1930 Kredit - 999 kr

Och sen att jag manuellt lägger till detta i arbetsgivardeklarationen på Skatteverkets hemsida. Borde inte det funka eller missar jag något? Det är ju ingen skatt som tillkommer ändå så borde inte vara så komplicerat?

Hej @Ragnhage 

Ja så länge det inte ska beskattas så kan du hantera det så som du beskriver. 

Lycka till och ha en fin eftermiddag!