Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MagnusJ216
NY MEDLEM

Få bort obetald leverantörsfaktura som är betald men inbetalningen kopplades inte till fakturan

Hej,
 
Jag har ett problem med en leverantörsfaktura som är betald och konterad rätt, men som ligger kvar i systemet som obetald.
 
När fakturan kom in bokfördes
 
Ver 1. 2440 Kredit, 6500 Debet
 
När jag sedan betalade fakturan bokfördes:
 
Ver 2. 2440 Debet, 1930 Kredit. Här blev det dock fel att det inte kopplades till leverantörsfakturan utan som "övrigt uttag". 
 
Nu får jag problem vid årsavstämningen eftersom jag har en obetald leverantörsfaktura på 1800 kr, men 2440 har saldo 0. "Saldot på leverantörsskuldkontot (2440) är 0,00 kr per 2022-12-31. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är 1 800,00 kr. Dessa belopp ska överensstämma."
 
Tänkte att jag skulle kunna vända Ver. 2 med en korrigeringsverifikation (Ver 3) och sedan göra en manuell verifikation där jag betala fakturan från företagskontot (1930) och kopplar det till leverantörsfakturan på korrekt sätt. Men då får jag inte göra en manuell verifikation med konto 1930, fastän jag ändrat i inställningar att 1930 inte är "låst för manuell kontering". Jag skall nämna att jag har en aktiv koppling till banken.
 
Här ledsnade jag och vände Ver. 3 med en korrigeringsverifikation Ver 4 för att vara tillbaka på ruta 0.
 
Hur trasslar jag mig ur detta på bästa sätt? Inget på några konton skall förändras, jag vill bara bli av med denna "obetalda leverantörsfaktura" som är betald.
 
Mvh
 
/Magnus
2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Det finns kanske elegantare lösningar på detta problem men när jag stöter på dessa spärrar gör jag så här:

 

1 Går in på leverantörsfakturan och registrerar betalning med verkligt datum men mot Kassakonto vilket ger:

Debet 2440

Kredit 1910

 

2. Går in på Kassahändelser och skapar en ny Kassahändelse "Kvittning av betalning av faktura XXX", samma datum men omvänt tecken dvs +. Matcha mot 2440 vilket ger:

Debet 1910

Kredit 2440

 

Bonnigt men effektivt.

RoffaK

Jag gillar bonnigt 🙂