Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Få tillbaka moms - eekonomi

Hej!
Jag har enskild firma och har precis gjort min momsdeklaration för oktober-december. Denna perioden ska jag få tillbaka ca. en hundring. Jag har aldrig fått tillbaka moms förut. Just nu tror jag att pengarna kommer in till mitt privata konto. Går detta bra eller måste de in på företagskontot? Ska inbetalningen bokföras på något sätt? 
Mvh, Ebba.
10 SVAR 10
KjellP
CHAMPION

Ja, inbetalningen ska bokföras.

Eftersom du har en momsfordran, så bör den ligga på konto 1650.

När du får tillbaka pengarna från Skatteverket så bokför du:

1. Om pengarna kommer in på företagskontot D 1930, K 1650.
2. Om pengarna kommer in på ditt privata konto D 2013, K 1650.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej tack!
Eftersom denna momsen tillhör 2016, måste jag göra något särskilt i programmet för att inbetalningen ska hamna på rätt år?
KjellP
CHAMPION

I och med att du gjort momsdeklarationen för 4:e kvartalet 2016 så ligger den på rätt år.

Att du sen får utbetalningen 2017 gör ingen skillnad i resultatet för ditt företag. Summan ligger som en fordran i bokföringen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är eEkonomi du använder? Då hamnar momsen som du får tillbaka på 2650... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är eekonomi så jag satte k: 2650. Blev det rätt då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det ska bli korrekt 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej!
Jag är osäker på om det blev rätt ändå. Jag brukar alltid kolla på en av Vismas youtube-videos när jag gör momsredovisningen. Men i den videon betalar man tillbaka moms. (Vilket jag har gjort alla andra gånger, nu får jag tillbaka.) Jag undrar om jag vände på kredit och debet någonstans, för det ligger fortfarande 173 på 2650. Eller det kanske ska vara så? 

Först gjorde jag momsredovisningen som blev :
2650- D:173
2641- K:173

Sen gjorde jag en manuell verifikation, skattedeklaration: 
2650- D:173
2012- K:173

Sen fick jag tillbaka min moms på mitt privata konto och bokförde detta såhär:
2013- D:173
2650- K:173
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den bokföringen i mitten borde vara för mkt. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej! Anade det. Ska jag skippa den helt eller bokföra den annorlunda? Hur får jag bort den?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, jag ser inte annat än mittenverifikationen ställer till det. Den första nollar momsen och bokar upp på 2650. Betalning från SKV nollar 2650 när du får tillbaka pengar.

Ett alternativ är att gå in på just den verifikationen och välja "åtgärder" och därefter "skapa korrigeringsverifikation" och sen bocka i rutorna så  de hamnar 2650 K och 2012 D.