Hej.
Jag har precis startat en enskild firma och jag ska få milersättning från en av mina kunder. Jag kommer antagligen inte upp i 120 000,- i 2025 så jag är inte registrerad som momspliktig (ännu ivartfall).
Hur gör jag då när jag ska fakturera milersättning till min kund? Skapar en ny artikel med 25kr/mil med 0% moms? Kunden är inte heller momspliktig.
Löst! Gå till lösning.
Hej @MarkusB
Välkommen som ny forummedlem.
Jag tror att du ska hitta svaret i tråden Fakturera milsersättning annars är det bara att återkomma så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
Hej. Tack för snabbt svar. Jag läste den tråden, men eftersom jag inte är momspliktig, var jag osäker om samma regler kring moms gäller mig? Jag fakturerar utan moms på allt annat, så jag antar att milersättningen då också är utan moms på fakturan till min kund?
Mvh
Markus
Hej igen @MarkusB
Om du inte är momspliktig och fakturerar utan moms på dina tjänster eller produkter, så ska även milersättningen faktureras utan moms. Eftersom du inte har rätt att lägga på moms på din faktura, gäller detta för alla poster på dina fakturor så även milersättning.
I Visma eEkonomi kan du använda 3044 Försäljning tjänst svensk momsfri så blir det kanonbra.
Ha det fint!
/Tinna
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.