Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturering och valutadifferenser EF, KM

Hej!

 

Jag har en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Använder Visma Eekonomi.

 

Har nu börjat skicka fakturor i SEK till kunder i EU (både företag och privatpersoner).

När kunderna sedan betalar fakturorna från euroländer så får jag in betalningen till mitt företagskonto i kronor. Då stämmer inte alltid beloppet med det fakturerade, utan det finns relativt ofta en differens på några kronor (+/-) p.g.a. valutaomvandlingen/kursförändringar mellan eur->sek då kunderna betalar i euro dagen innan.

 

Exempel

Faktura på 1000 kr - in på kontot kommer 1003,50 kr

 

Faktura på 1000 kr - in på kontot kommer 998 kr

 

Hur ska jag behandla differensen (+3,50 kr respektive -2 kr) som uppstår jämfört med fakturan jag skickade till kunden?

 

Behöver jag också tänka på kvartalsredovisningen för EU-handel, då jag fakturor utan moms till företag i EU, när differenserna uppstår eller beaktar Eekonomi detta automatiskt?

 

I de här fallena rör det sig alltså om så små belopp att jag inte begär att kunderna ska tilläggsbetala eller att jag börjar betala tillbaka differensen. Många kunder är också "engångs" vilket gör att jag inte kan dra av det de betalt för mycket (eller lägga till underskottet) på en senare faktura.

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Precis som du beskriver så kan det uppstå en valutadifferens och ska även registreras som det, det är alltså inte ett belopp som din kund ska betala själv. I Visma eEkonomi finns en färdig hantering för detta så länge du angett att kunden är från ett annat EU-land. När du sedan ska registrera betalningen så kan du gå efter vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha inbetalningar manuellt och gå till fliken Kundfaktura - betald i utländsk valuta, då ser du steg för steg hur du går till väga i programmet för att kunna registrera inbetalningen korrekt. Programmet kommer då automatiskt bokföra valutadifferensen korrekt, antingen som en valutaförlust eller valutavinst beroende på hur kursen gått. 
Lika så hanterar eEkonomi den periodiska sammanställningen sålänge du angett att det är en kund i annat EU-land du fakturerat. Det spelar ingen roll att differensen uppstår eftersom själva försäljningen fortfarande är densamma egentligen, differensen bokförs mot ett eget konto för valutadifferenser. 

Ha en fin dag! 🙂
/My