Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturor i utländsk valuta

Om jag lägger upp ett utkast på en kundfaktura i utländsk valuta och sedan återkommer någon dag senare så ändras värdet på fakturabeloppet. Jag har nu vid flera tillfällen gjort utkast på en kundfaktura tex 17.500 Euro och när jag har fått ok från kunden att skicka fakturan har valutakursen justeras så om jag inte är vaksam skickas en faktura på ett helt annat belopp i EURO än det som jag hade i utkastet från början.

 

Finns det något sätt så inte faktura beloppet på utkast ändras?  Om jag gör ett faktura utkast så vill jag ju att min faktura är på det aktuella beloppet när jag skickar den. 

 

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Det finns i dagsläget inget sätt att komma ifrån detta fenomen, ändringen beror på att det uträknade beloppet i SEK blir fast och valutabeloppet ändras för att motsvara SEK-beloppet till en senare dags valutakurs. Samma fenomen inträffar om du krediterar en faktura i annan valuta vid ett senare tillfälle än fakturadagen, då blir inte valutabeloppet detsamma som på fakturan och en valutadifferens uppstår. Det gäller att vara vaksam och kolla allt innan man skickar iväg. 

Iofs kan du ställa in att det ursprungliga datumet ska behållas på utkastet, då bör inte heller valutakursen ändras. Men om det tar flera dagar innan du får godkänt att skicka fakturan kan detta kanske ställa till bekymmer - då kan du kanske i stället flytta fram förfallodagen.