Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan ej matcha inbetalningar med Återappoteringsfil från swedbank

Återrappoteringsfilerna från swedbank är inte uppdelade på samma sätt som när det kommer in klumpsummor i Visma. Klumpsummorna i Visma är uppdelade efter löpnummer  medans Swedbanks fil är uppdelade efter datum. Detta gör att Visma knappt kan matcha någon av de återappoteringsfilerna jag laddar ner från Swedbank, då det ofta är flera löpnummer under ett datum. 

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Nadja123!

 

Jag tolkar det som att du får in flera bankhändelser på samma datum, men att du bara får ut en återrapporteringsfil som innehåller båda bankhändelserna?

Om så är fallet så misstänker jag att det är för att du har den gamla bankkopplingen med Swedbank, vilket innebär att det kommer in klumpsummor från banken. Sen använder du återrapporteringsfilen som totalt sett ska motsvara klumpsumman, men då delas summan upp på de olika betalningarna och kan matchas mot fakturorna. I det här fallet så verkar detta inte fungera för dig, vilket beror på att programmet inte kan hantera två bankhändelser under ett datum.

 

För att förenkla ditt arbete skulle jag rekommendera att uppgradera till den nya bankkopplingen där bankhändelserna kommer in styckvis, vilket gör att du inte behöver använda återrapporteringsfiler. Du kan själv uppgradera bankkopplingen genom gå till Inställningar Kassa- och bankkonton - klicka upp företagskontot - välj Uppgradera bankkoppling.

 

Om jag har missförstått din fråga eller om du har några andra funderingar får du gärna återkomma så hjälper vi dig gärna.

/Tinna

 

Jag har samma problem. Jag är kassör i en förening där vi ibland får 50 inbetalningar per dag. Jag får hela det inbetalade beloppet per dag i en klumpsumma som jag sedan ska boka av mot varje faktura. Visma kan endast hantera 25 fakturor åt gången, vilket gör att jag får en restsumma efter de 25 fakturorna som jag inte kan få bort. Swedbank skyller på BG, medan bankgirot skyller på Swedbank. Förra året var jag tvungen att boka alla fakturorna manuellt mot 1910 och sedan flytta summan från 1910 till 1940. Med SEB har jag inte samma problem, där skickas varje inbetalning från BG separat och varje faktura bokas mot repektive inbetalning.

Hej Suzanne!

 

I ditt fall så rekommenderar vi också att uppgradera din bankkoppling för att slippa få restsumman som blir kvar. Med den nya bankkopplingen får du bankhändelserna separat och bankhändelserna kan också matchas automatiskt.

Du uppgraderar din bankkoppling som min kollega Tinna skrev ovan under Inställningar Kassa- och bankkonton - klicka upp företagskontot - välj Uppgradera bankkoppling.

 

Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet.

/Tinne

 

Hej

 

Jag har nu uppdaterat kopplingen, men problemet kvarstår.. Jag har varit i telefonkontakt med er ca 5 gånger och bankens olika digitala supporter i ca 15 timmar. Swedbank skyller på bakngirot, men i ett annat företag jag har som har SEB betalas summorna in separat. Det är ju samma bankgiro. Jag kommr inte tillrätta med problemet. Varför får jag allt i klumpsumma?

Hej Suzanne!

Jag förstår att det är jättedrygt att det inte löser sig för dig. Vi får göra såhär: du hör av dig till vår support som får kika så du verkligen har fått in den nya uppdaterade bankkopplingen. Så utesluter vi att det är något som felar hos oss. 

Nästa steg får bli att du hör dig till banken igen. Det är så tråkigt att bli bollad fram och tillbaka men vad som händer på banksidan är, som du säkert förstår, jättesvårt för oss att påverka och hjälpa dig med men vi ska verkligen se till att det ser bra ut från vår sida.

 

Välkommen attkontakta supporten

Tinna