Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Får inga värden på periodisk sammanställning - eEkonomi

Hej! Lite korta fakta om mitt nuvarande läge, bara för att underlätta:
  • Startade företaget 7 oktober 2015 (förlängt räkenskapsår)
  • Fått inkomster från AdSense under Oktober, November och December
  • AdSense-betalningar dyker upp på kontot direkt, därför har jag lagt in dem först via Kassa- och bankhändelser och sedan skapat en manuell verifikation enligt följande:
  • 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto (debet)
    3048 - Försäljn tjänst EG momsfri (kredit)
Med detta upplägg kan jag dock inte skriva ut någon Periodisk sammanställning via Utskrifter > Periodisk sammanställning när jag väljer Kvartal 4 2016.

Har jag gjort på fel sätt när jag bokfört? Måste jag skapa någon form av låtsas-fakturor från AdSense-utbetalningarna för att det ska registreras under Utskrifter > Periodisk sammanställning?

Eller kan jag bokföra på detta sätt och själv fylla i den intjänade summan från AdSense under perioden genom att välja Utskrifter > Huvudbok och därefter rapportera in den sammanlagda summan under konto 3048 (för perioden 161007-161231) samt lägga till AdSense (Googles) VAT-nummer manuellt hos skatteverket?

Blev lite nervös att jag gjort allt fel från början nu 😕 Fick dock tipset att bokföra på det sättet jag beskrev i början av inlägget.
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu är jag jätteny på detta med Bokföring. Men jag gissar att jag också ska gå in under Momsredovisning > Skapa ny momsredovisning > Välja momsperiod Oktober till December.

Här visas ju den korrekta summan av AdSense-utbetalningarna på ruta 39 (vilket jag förstår är precis som det ska vara). Behöver jag kanske skapa en momsrapport innan något syns under Periodisk sammanställning?

(Vågar inte trycka och testa 🙂 )
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Först och främst, tack för en väldigt bra beskrivning av ditt problem! Det underlättar väldigt mycket när jag får en så utförlig beskrivning 🙂 

Rent bokföringsmässigt så har du gjort helt rätt! Det som stökar till det i ditt fall är att den periodiska sammanställningen pratar med kundfakturorna och inte inbetalningar, precis som du själv var inne på. Anledningen till det är att du behöver ha köparens/mottagarens VAT-nr för att kunna skapa den periodiska sammanställningen, och det får du aldrig fylla i när du registrera det som en inbetalning via Kassa- och bankhändelser. Jag ser det som att du har två olika alternativ, och du har varit inne och nosat på båda, så välj det som känns enklast för dig.

  • Fortsätt att registrera inbetalningarna under Kassa- och bankhändelser och lämna in den periodiska sammanställningen manuellt via Skatteverkets hemsida
  • Skapa upp Google som en kund i kundregistret och lägg där in VAT-nr. När du får inbetalningen skapar du först en kundfaktura med en artikel för tjänst och matchar inbetalningen mot fakturan. 
Som sagt, båda alternativen funkar gott och väl, du väljer själv det som är smidigast för dig 🙂 
För att även bemöta din sista fråga och lugna dig så beror inte den tomma periodiska sammanställningen på att du inte har skapat momsredovisningen ännu. 

Ha en bra dag!
 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för ett superbra svar! 🙂

Så rent bokföringsmässigt spelar det ingen roll att VAT-numret inte förekommer i själva bokföringen utan endast finns specificerat på de utbetalningskvitton som Google skickar ut när en utbetalning görs? Bara så jag inte hamnar i sitsen att jag behöver göra om allt i början av nästa år när bokslut ska göras.

Om jag väljer att lägga till Google som en kund och sedan skapa en kundfaktura; kan jag göra detta bakåt i tiden och matcha mina redan inlagda utbetalningar, eller räcker det med att jag börjar göra det från och med nästa utbetalning? (Återigen, bara så allt blir rätt med bokslutet framöver).

Testade lite (utan att faktiskt skapa några fakturor) och de fakturar som skapas öresavrundas ju automatiskt. Hur ska jag matcha detta mot en inbetalning då betalningen som görs innehåller ören (och fakturan som sagt blir avrundad)?

En sista fråga kring just den periodiska sammanställningen. Visst är det korrekt att den ska in nu (senast den 25:e januari) för okt-nov-dec? (Medan den vanliga momsdeklarationen/mervärdesskattdeklarationen (kvartal) för okt-nov-dec ska lämnas in senast (typ) 13:e februari?

Bara så jag inte missar något 🙂
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

För bokföringen skull så behöver du inte ha med VAT-numret på själva verifikationen, så det funkar finfint på det sättet som du har gjort! 

Väljer du att skapa fakturor så gör du det enbart för kommande inbetalningar, inte dem som du redan har registretat. Annars kan det bli dubbelbokfört och det blir mer tokigt 🙂  

Det stämmer att Visma eEkonomi idag gör en automatisk öresavrundning när du skapar fakturor. Det du kan göra när du matchar inbetalningen mot fakturan är att välja att differensen på örena ska bokas bort som en öresavrundning. 

Vad jag kan tyda på Skatteverkets hemsida så stämmer det! Ett tips är att använda deras tjänst Viktiga datum så får du full koll på när olika rapporter ska lämnas in.