Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fått presentkort vid inköp av telefon - eEkonomi

Hej!

Mitt AB har köpt en telefon kontant för 7000 kr och på fakturan står 7000, vilket också är summan som dragits från mitt företagskonto. Jag har vid köpet fått ett presentkort på 750 kr att användas innan årsskiftet. Hur bokför jag presentkortet? Det är ju ingen kassahändelse och kommer inte heller att uppstå någon.

mvh
beral
5 SVAR 5

När du använder ett presentkort uppstår ju ingen transaktion mellan dig och företaget. Därför behöver det inte tas upp i bokföringen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Uttryckte mig kanske fel. Det är inte jag som fått presentkortet utan företaget. Det står på fakturan, 'Presentkort 750 kr', dock inte medtaget i summeringen.
/B.
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Beral, 

Jag är faktiskt osäker på om detta ska tas upp i din bokföring eller ej. Men ska du göra det så kan jag rekommendera dig att kika i denna tråden, där gäller samma som din fråga ovan. 

Ha en fin dag! 
/My
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, My!
Nej, förslaget att skippa har jag också hört, men man vill ju vara på rätt sida.
Har funderat sen mitt inlägg, och diskuterat med kollegor.
Ett förslag är:
3900 K
1689 D
Är det fel?
mvh
Bernt A.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Beral,

Som My skrev ovan så finns det tips på hur du kan bokföra detta (om du ska ta med det i bokföringen) i forumtråden som heter Bokföra årsbonus/mängdrabatt till kommande köp som du kan klicka in på och läsa. Där tipsar Joakim att du kan bokföra detta enligt:

1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer - Debet
4732 Erhållna mängdrabatter (inkl. bonus) - Kredit

Du kan som sagt kika in i tråden för att läsa mer om detta.

Återkom om du får fler funderingar, ha en fin dag!
/Fanny