Rutinen att korrigera en bokföringsuppgift är väldigt enkel. Begränsningen ligger i att du inte får korrigera uppgifter bakåt i tiden till en låst period.
Jag provade detta men genomförde det ej, eftersom summan från 1930 hamnade på debit och de andra på kredit och kontosaldot stämde inte överens med kontoutdraget innan denna transaktion, vilket jag inte förstår hur det kan bli? Ska man skapa en ny verifikation sen igen? Var inte så enkelt som det verkade...
När du gör en korrigering så klickar du i de rader/konton som ska korrigeras i ditt fall samtliga tre rader. När du klickar i rutorna lägger systemet ut en motkontering på de felaktiga raderna i ditt fall 1930 Debet och de andra raderna kredit. På så sätt nollas den felaktiga transaktionen. Därefter anger du rätt datum och konterar på nytt.
Observera att det kontosaldo du ser på skärmen är det som gäller för datumet i den ursprungliga verifikationen vilket då kan avvika från saldo på "rätt datum".