Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel datum på inköp av varor - eEkonomi

Hej!

Jag bokförde precis ett inköp under fel datum.

1930- kredit 119,70
2641- debit 23,94
4000- debit 95,76

Hjälp, hur gör jag för att få den bokfört på rätt datum?

Tack!
5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Gå in på verifikationen och Klicka på "Åtgärder". Där väljer du Korrigera bokföringsuppgift.

Klicka i samtliga rader, sätt rätt datum på korrigeringsverifikationen och bokför igen.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för svar Rolf!
"Får" man göra så, ändra datum utan vidare ? Trodde nämligen det var krångligare än så, men så bra om det är så enkelt!

Vh Malin
Roffakab
CHAMPION

Hej

Rutinen att korrigera en bokföringsuppgift är väldigt enkel. Begränsningen ligger i att du inte får korrigera uppgifter bakåt i tiden till en låst period.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Jag provade detta men genomförde det ej, eftersom summan från 1930 hamnade på debit och de andra på kredit och kontosaldot stämde inte överens med kontoutdraget innan denna transaktion, vilket jag inte förstår hur det kan bli?
Ska man skapa en ny verifikation sen igen?
Var inte så enkelt som det verkade...
Roffakab
CHAMPION

Hej

När du gör en korrigering så klickar du i de rader/konton som ska korrigeras i ditt fall samtliga tre rader. När du klickar i rutorna lägger systemet ut en motkontering på de felaktiga raderna i ditt fall 1930 Debet och de andra raderna kredit. På så sätt nollas den felaktiga transaktionen. Därefter anger du rätt datum och konterar på nytt.

Observera att det kontosaldo du ser på skärmen är det som gäller för datumet i den ursprungliga verifikationen vilket då kan avvika från saldo på "rätt datum".

MVH
Rolf