Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

malstroem
MEDLEM

Fel i br och rr

Jag håller på och bli tokig nu. Jag får inte br och rr att balansera. Det var ett fel i tidigare år först som jag har rättat till. Men nu felar summan för föregående års förlust i beräknat resultat br och rr. Hur bokar jag den så att den blir rätt i br? 

När jag ändrar på 20 kontona så ändras ju inte beräknat resultat. Någon som kan hjälpa mig?

5 SVAR 5
malstroem
MEDLEM

Jag har hittat att felet ligger i 2019 års bokföring, det är förlusten det året som felar i balansen. Tips på hur jag kan rätta till det? 

Hej

 

Det framgår inte av din fråga vilken period du arbetar i/stämmer av men jag föreslår att du bokför felet (förlust 2019) i innevarande period så att du får en helt korrekt Balansräkning (UB).

Kredit 8910

Debet 2091 / 2010 beroende på om det är ett AB eller EF.

 

Betrakta mitt svar som ett tips. För ett säkrare svar behöver man nog se både din RR och BR.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

malstroem
MEDLEM

Jag har lyckats hitta var det felade. balansräkningen stämmer nu., Men när jag går in i Visma eekonomi deklaration/årsredovisning så stämmer inte saldona för balansräkningen i själva årsredovisningen trots att de stämmer i br. Det som inte stämmer är eget kapital och skulder. fritt eget kapital stämmer inte överens med balansräkningen i eekonomi. Vågar jag ändra på den i programmet (bokslut) så den stämmer med eekonomiprogramemt eller blir något fel då?

 

Balansräkningen stämmer när jag kontrollerar bokföringen (steg 1 i bokslut/årredovisning) Det är först i årsredovisningen den inte stämmer...

malstroem
MEDLEM

Både året och föregående år balanserar inte i själva årsredovisningen men de balanserar i steg 1 där jag läst in alla bokföringsuppgifter

 

Hej

 

För att ge dig säkrare svar behöver man nog se dina siffror, tror jag. Du får gärna kontakta mig på casperkonig@gmail.com om du behöver mer hjälp.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK