Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

M Risberg
UTFORSKARE

Fel inbetalat belopp på kundfaktura

Hej.

 

En kund har betalat in ett öre (0,01kr) för lite.

 

fakt delbetalning.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kronor är bortsuddat.

 

Jag har letat efter en lösning här i forumet och på nätet i stort. Kommer inte riktigt i mål med min frågeställning.

 

Visst, jag kan skapa en manuell verifikation och balansera 0,01kr mellan kundfordringar och öresutjämning som jag läst i forumet. Men: Hur får jag eEkonomi att förstå att fakturan därmed är betald? Vill ju inte att den ligger kvar under "Obetalda kundfakturor".

 

Ska jag använda mig av något av alternativen i menyn till höger i bilden också?

 

Tacksam för svar.

4 SVAR 4
M Risberg
UTFORSKARE

Har suttit en stund med det här och skulle precis bryta för att arbeta med ett annat problem. Då plötsligt upptäcker jag att jag får en extra kolumn när jag skapar en manuell verifikation och anger konto 1510, Faktura. Det här framgick inte av något av alla de inlägg/svar som jag har sett om detta.

 

Justering.png

 

Jag fyller i som jag känner att det bör stå och klickar på Bokför.

När jag äntligen tänkte att jag hittat en lösning, då får jag en varning som rör till det. Vad gör jag nu?

 

Varning.png

 

Okej. Så, hur bokför jag detta via Kundfakturor eller Inbetalningar istället? Eller har jag fyllt i fel konton?

Pacsac
CHAMPION

Ångra den matchningen som gjordes på inbetalningen och gör om den.

Och på betalt belopp anger du beloppet som fakturan är på och gör sedan en kompletterande bokföring mot konto Öres- och kronutjämning ( 3740)

 

M Risberg
UTFORSKARE

Hej. Tack för svaret.

 

Hur menar du ångra matchningen? Jag kan bara titta på verifikationen, inte ändra i den.

Pacsac
CHAMPION

Har du inte matchat inbetalningen i Kassa och bankhändelser? Det är där du ångrar matchning och gör om den