Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eva123
MEDLEM

Fel vid etablering av kontoplan, år 2023 låst

Det här är mitt första år att använda era tjänster, och ta hand om bl.a. min bokföring själv, För er som vill deltaga avstå gärna från att ge mig råd att utbilda mig eller anlita en revisorkonsult. 
Min fråga:
Eftersom konto 1640 är inte i balans och då menar jag att det är fel på saldot, jobbar jag fortfarande på att hitta felet
jag har sökt efter konto 8910 men hittar inte konto. det ska ha följt med för det ligger på resultatrapport med förra årets skatt.
Inom VISMA på länken kontoanalys kan jag se saldot på ett konto om jag väljer period 1 jan 2024-1 jan 2024
jag hittar inget på konto 8910, den verkar inte ha följt med när min f.d. revisorkonsult fixade till mina konto och etablerade basen för mig att påbörja bokföringen. Vet ni på VISMA hur jag ska fixa till det med hänsyn till att 2023 är ju låst? Jag har inte alltid tid att ringa er under Supporttiden, så jag använder nu forumet för att hitta en lösning som fungerar.
4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

är det 2025 som är ditt första år att hantera bokföringen själv? Innebär det att din tidigare konsult gjort färdigt 2024? Har du i så fall fått de bokslutsverifikationer som innehåller 2024 års skattekostnad och årets resultat? Eller var det så att hela 2024 inte var bokfört av konsulten utan att du ska göra bokslutet själv? På något sätt har du ju kommit fram till att konto 1640 Skattefordran inte stämmer så du har väl en uppfattning om vad saldot borde vara. Hur har du kommit fram till det?

Som du ser är det lite mer information som behövs för att kunna svara på dina frågor.

Hej Annika, Tack för att engagerar dig. Jag håller på att lusläsa Internet för att förstå hur min revisorkonsult har agerat. Tilliten skar sig mellan oss och jag bokförde hela 2024. Så hon hade etablerat kontoplanen i Visma på mitt nya konto och sedan började jag bokföra. i Balansrapporten 2023 fanns redan ett saldo på 1640 som borde vara Debiterad Preliminärskatt för dec. 2023 och företagets vinstskatt 2023. men summan stämmer inte i alla fall. Om vi bortser från att kämpa mot gamla skulder "som inte borde finnas eftersom 1630 är alltid på PLUS. 

så innehåller 1640 just nu (skulden som låg i balansrapporten 2023 + företagets vinstskatt 2023 + Debiterad Preliminärskatt för dec. 2024) TROR jag. Jag undrar vilken konto ska jag bokföra (företagets vinstskatt 2023) så att det minskar saldot på 1640. Revisorkonsulten hade kredit och debiterat 2510, samt krediterat 1640 och krediterat 8910 (med företagets vinstskatt 2023) i en och samma verifikation.

Mvh/Eva

ursäkta jag skrev fel 
2510 (DEBET)
1640 (KREDIT)
2510 (KREDIT)
8910 (DEBET)
Med företagets vinstskatt 2023 i en och samma verifikation

Eva123
MEDLEM

En liten uppdatering,

Nu har jag bokfört den betalda vinstskatten på (2512 - Beräknad inkomstskatt) DEBET
Nu är min 1640 tillbaka till samma summa det hade på Balansrapporten 2023 
Kontots saldo borde innehålla en enda månad av summan (Preliminär Debiterad F-skatt) 
Jag tror att en rättelseverifikation kan vara lösningen för mellanskillnaden. Eller?