Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

vicand
MEDLEM

Felaktig import från Speedledger till Visma eekonomi

Hejsan,

 

Vi är en ideell förening som precis ska byta från Speedledger till Visma eekonomi. När jag har exporterat all bokföring från Speedledger till en SIE4-E fil så importeras allt hyfsat korrekt. kontona 2068 och 2069 visar väldigt fel. Om jag har undersökt rätt så tror jag att det är att årets resultat inte har bokförts i speedledger de senaste tre åren utan att speedledger har i stället redigerat ingående samt utgående balans från kontona för varje år utan någon bokföring. i SE filerna står det exempelvis

#IB 0 2068 -604.30
#UB 0 2068 -604.30
Men det finns ingen #TRANS som visar hur saldot blev den summan. Saldot är korrekt men eftersom det inte finns någon #TRANS som visar hur saldot blev den summan så visar visma eekonomi en inkorrekt summa som kontona var för några år sedan.
 
Hur skulle man kunna lösa ett sådant problem? Går det på något sätt redigera ingående balans på de kontona för detta år eller måste man göra något helt annat?
1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det låter som att Speedledger har en automatisk överföring av årets resultat gällande ingående saldo på nästkommande räkenskapsår, men bokför inte årets resultat automatiskt som en verifikation. Så länge allting stämmer så är nog det bästa för er att gå tillbaka till de räkenskapsåren som ni inte bokfört årets resultat, bokföra detta för varje räkenskapsår och uppdatera ingående balanser för varje år. Sedan så exporterar ni SIE 4 filerna igen och kan importera om detta i eEkonomi. På så sätt får ni det rätt i ingående balanser samt verifikationerna.

 

I denna länken här kan du hitta en checklista för en omstart av företag i eEkonomi om det skulle behövas för att importera detta igen. Om du behöver hjälp med bokföringen av årets resultat rekommenderar jag dig att kontakta Speedledgers support för hjälp.

 

Ha det fint!

Josefine