Hej,
Jag försökte matcha en bankhändelse mot en kundfaktura, men fakturan dök inte upp i listan (den var i utländsk valuta, kanske därför?).
Jag gick istället in på fakturan och klickade registrera inbetalning. Inbetalningen hade ett belopp, från det drogs en bankavgift, så jag fyllde i belopp och bankavgift. Dessvärre ändrades saldot på kontot med summan av belopp och bankavgift.
Nu vill jag korrigera verifikationen men hittar inget sätt att göra det. Den vanliga lösningen verkar vara att välja Ångra matchning, men jag gjorde som sagt ingen matchning.
Tack,
Daniel
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Även om du inte gjort en matchning från Kassa och bankhändelser så kan du ångra matchning för att korrigera och det är precis det du ska göra.
Gå till Kassa och bankhändelser - Periodens bankhändelser och se till att rätt period är valt, bläddra i listan över bokförda händelser och klicka på händelsen som gäller denna inbetalning - Ångra matchning. Då skapas en korrigeringsverifikation automatiskt och fakturan hamnar som obetald igen.
Nu ska du matcha inbetalningen på nytt. Anledningen till att du inte kunde välja fakturan i listan tidigare är precis som du skriver eftersom det är en utlandsbetalning och detta måste du markera på händelsen innan du matchar den. Det gör du genom att klicka på händelsen under Kassa och bankhändelser - Ändra bankhändelse och markera Utlandsbetalning samt fylla i rätt valuta och belopp. När du sedan matchar denna som en Inbetalning från kundfaktura bör kundfakturan dyka upp i listan och konteras korrekt.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
Tack! Anledningen till att jag inte såg händelsen var helt enkelt att jag inte bytt period, utan jag antog att hela året var valt.
Daniel
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.