Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Flytta mellan olika konton

Hej!
Jag är helt ny på bokföring och har en enskild firma. 
Jag har ett företagskonto (där alla pengar kommer in). Sen startade jag två stycken sparkonton.
På det ena tänker jag spara momsen, och det andra tänkte jag lägga bort (minst 50%) för skatten. 

Hur gör jag då i bokföringen? Jag har bankkoppling på mitt företagskonto via SEB. Men måste jag lägga in båda sparkontona i bokföringen också? 
Vad väljer jag i så fall? 
1920, 1930, 1940 kommer fram som det jag kan välja. 1940 känns väl rent spontant som rätt konto, men jag vill dubbelkolla! 🙂 

När man sedan ska betala tex skatten, måste man då först föra över till företagskontot igen, för att sedan betala in det då? 🙂

Hoppas frågorna går att förstå! 😉 
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Använd 1940 förutom 1930 och skapa ett nytt konto med t ex nr 1941. Det konto där du har ditt bankgiro kopplat måste du nog använda för att kunna betala till skattekontot och då ger det sig själv hur du ska kontera när du ska betala din moms.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Eftersom jag döper dom olika, går det inte att använda 1940 på båda kontona då?
Hur skapar man ett nytt som kan heta 1941? 🙂 går ju att skapa två med 1940 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

1) Inställningar
2Kontoplan
3 Nytt konto , grön ruta i övre högra hörnet

Mikael
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ett litet kompletterande tips är att alltid  kopiera annat konto i kontoplanen så är man säker på att eventuelle underliggande inställningar följer med, så slipper man att göra dom själv. Kopiera 1940 och döp till 1941 - och ge den ett namn så man lätt förstår vad kontot avser. Så bredvid punkt 3 ovan finns Kopiera 😉