Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förenklat årsbokslut - eEkonomi

Kan jag skapa ett förenklat årsbokslut för min enskilda firma i Visma eEkonomi Smart med tillvalet deklaration? Hur i så fall?

Undrar också om man måste skapa särskilda verifikationer kopplat till det förenklade årsbokslutet och om programmet med tillval skapar det automatiskt eller hur man gör. Använder faktureringsmetoden. Läste någonstans att det är endast vid kontantmetoden man får använda de bokslutsunderlag som verifikationer som finns att hämta hos Skatteverket.

Första året jag skall göra årsbokslut.
5 SVAR 5
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Tillvalet Deklaration hjälper dig att slutföra ditt bokföringsår och fylla i deklarationen för din enskilda firma. Du får fylla i uppgifter om företaget och året som gått och sedan skapar programmet de blanketter du ska lämna till Skatteverket. Här kan du se mer hur det fungerar:

Det finns också en checklista i Visma eEkonomi som kan vara till god hjälp när du gör ditt bokslut. Den hittar du under Bokföring - Årsavstämning i Visma eEkonomi.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Har skaffat tillvalet nu och ser att man vid utskrift även får fram ett förenklat årsbokslut. Det jag också undrar nu och som jag hoppas att du eller någon annan kan hjälpa mig med det är om jag måste skapa verifikationer kopplat till det förenklade årsbokslutet. Man skall ju spara det förenklade årsbokslutet i sju år, tillsammans med bokföringen och "bokslutsunderlagen". Vad avses med bokslutsunderlagen?

Jag var inne på Skatteverkets anonyma inloggning där man kan skapa ett förenklat årsbokslut. Förutom själva årsbokslutet producerades då också, i mitt fall, verifikationer för kundfordringar, kassa och bank, skatteskulder, leverantörsskulder, intäkter och kostnader, allt per årsskiftet. Vidare producerades en sida med specifikationer av upplysningsposter - i mitt fall periodiseringsfond och expansionsfond. Sedan läste jag någonstans på nätet dock att denna tjänst endast gällde kontantmetoden samt att om man använder faktureringsmetoden så måste man skapa verifikationerna i sitt bokföringsprogram.

De här verfikationerna kopplade till årsbokslutet verkar inte produceras i tillvalet Deklaration i eEkonomi. Så hur gör man då? Eller är det inte obligatoriskt med dylika verifikationer?

Om jag avsätter till periodiseringsfond och expansionsfond så måste det väl bokföras i eEkonomi? Gör man i så fall det före deklarationen eller först sedan Skatteverket godkänt denna?

Stort tack på förhand till den som kan hjälpa till med dessa frågor.

I Visma Enskild Firma samlades allt detta i en gemensam pdf som fanns tillgängligt efter att man låst. Uppfattar det som att Visma e-Ekonomi inte har den funktionaliteten efter samtal med supporten. Skulle gärna se att en snarlik funktion utvecklades istället för att ta ut och spara ned resp rapport.

Hej Peter,


I deklarationstillägget så kan du på fliken Grunduppgifter - Företagsuppgifter välja att du ska tillämpa ett Förenklat årsbokslut. När du sedan skapar din deklaration på sidan Inlämning så kommer deklarationsblanketterna på sista sidan att innehålla en sida med en utskrift för förenklat årsbokslut. Är det något sånt du hade tänkt dig eller hade du önskat funktionen att se ut på något annat sätt? Återkoppla gärna med hur du hade önskat ha utskriften för förenklat årsbokslut så kikar vi vidare på hur vi kan lösa det.


Ha det fint!
/Theodor 
Framtidens Redovisning
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

jag har hjälpt många med deras deklarationer. Hör av dig om du behöver hjälp. Mvh
Sara Öhman 0704-829332