Hej,
Jag har under år 2024 utrangerat en dator som köpts flera år tidigare och som är helt avskriven. Den verifikationen såg ut såhär:
Vid bokslut för 2024 så undrar jag lite hur jag skall fylla i "Inventarier, verktyg och installationer" gällande "Försäljningar/utrangeringar". Det finns två fält för detta. Ett under "Förändringar av anskaffningsvärden" och ett under "Förändringar av avskrivningar". Jag har fyllt i båda enligt nedan, men undrar om det är rätt. Eller är det så att jag saknar en verifikation? Såhär jag jag fyllt i nu:
Om beloppen för 2023 är korrekta var tillgången redan helt avskriven då, varför det inte ska ha kunnat göras några avskrivningar under 2024. Är den posten felaktig, kanske inte alls en avskrivning? Kontrollera kontot, 7832 kanske, och red ut varför det finns ett belopp där.
Tillgången var helt avskriven 2021. Men jag utrangerande den inte förrän 2024.
Jag har beloppen "26 396" på både "ingående anskaffningsvärde" och "ingående avskrivningar". Det är dessa jag har kvittat mot varandra när jag gjorde min verifikation för utrangeringen.
Skall jag kanske inte fylla i några värden alls i årsredovisningen under "Inventarier, verktyg och installationer" ?
Som svar på din fråga: Konto 7832 är tomt. Konto 7835 har saldo 1033, vilket är korrekt och gäller avskrivning för något annat.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.