Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förseningsersättning och dröjsmålsränta - eEkonomi

Hej!

Jag redovisar med kontantmetod och har skickat en kundfaktura med förseningsersättning och dröjsmålsränta. För att lägga dessa på fakturan har jag skapat två nya artiklar som båda har artikelkontering "Tjänster 0% moms". Nu har kunden betalat fakturan och både förseningsersättningen på 450 kr och dröjsmålsräntan på 93 kr har bokförts på konto 3044.

Jag vill nu göra en manuell verifikation för att korrigera konteringen. Jag följer alternativ 1 enligt denna guide: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/paminnelsefaktura-vill-skicka-paminnelsefaktura-samt-dr... För dröjsmålsräntan ska jag alltså bokföra:

3044 D
8310 K

Ska jag göra likadant med förseningsersättningen?

Mvh,
Marcus

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-12-27.

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marcus,

Om förseningsersättningen har bokförts med i fakturan på 3044 som med dröjsmålsräntan så kan du göra likadant som du nämner i exemplet ovan fast med ett konto som avser förseningsavgifter. Enligt en annan forumtråd där förseningsersättning har nämnts så skriver Victor att konto 6991 kan användas för detta. Du kan hitta den här

Återkom om du har fler funderingar!

/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Fanny,

Tack för svar! Konto 6991 är ju för kostnader men när min kund betalat in förseningsersättningen är den ju en intäkt för mig. Så det borde vara något annat konto som detta ska bokföras på.

/Marcus
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Marcus!

Du kan använda 3596 Påminnelseavgift i eEkonomi.

Ha det fint!

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Då vet jag hur jag gör.