Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ramon_
MEDLEM

Första årsstämman i AB - eEkonomi

Hej,

Vad jag förstått ska man enligt lag hålla årsstämman/bolagsstämman inom sex månader från räkenskapsårets utgång. 

Jag startade mitt AB tidigt i februari i år och då innebär att jag inte behöver hålla en årsstämma i år då jag inte har något bokslut?

Utan det blir under våren 2019 då man brukar hålla dem? 


Mvh Ramon
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är rätt

Mikael

Vilket bokslutsdatum har du valt? Du kan ju ha förlängt räkenskapsår och det är bokslutsdatumet som avgör när du skall ha stämman. Nu för tiden så kan man ju ha bokslut vilken månad som helst under året, tidigare så var det 30/4, 30/6,31/8 och 31/12 man hade att välja på. 
Viktigt att du har koll på registrerat räkenskapsår. Tolkar det även som att du kanske bildat bolaget själv. Tänk då på att du måste ha en aktiebok. Aktiebrev kan du ha om du vill men aktiebok är ett måste. Lyckat till!

Förlängt räkenskapsår har jag inte valt, minns dock inte om man fick ange räkenskapsåret vid registrering av AB. 

Men i bolagsordningen har jag under en paragraf för "Räkenskapsår" angivit "1 januari - 31 december". 

Tack, dem har jag 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då skall du hålla första stämma senast 190630 där resultaträkning och balansräkning per 181231 ska fastställas

Mallar finns på bolagsverkets hemsida

Mikael

Såg just att det även står i Registreringsbeviset:
”Företagets första räkenskapsår är 2018-02-08 - 2018-12-31”
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bekräftar bara det jag skrev nyss

Mikael