Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tunepa
MEDLEM

Första verifikation A1 för 2025

Hej,

Såhär ser det ut på visma eekonomi deklarations/årsredovisningsmodulen, jag ringde support och de sa jag inte behöver göra något nu 2025 eftersom allt är klart. Har hört att första verifikationen alltid ska vara omföring av föregående års resultat A1, stämmer detta?, se bild, där står det att det är omfört så jag behöver inte göra något utan kan börja bokföra nu 2025? Föregående år sa ni att man måste göra en bokföring manuellt vid början av bokföringsåret.Screenshot 2025-02-21 165121.png

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Den bilden visar den sista verifikationen på året 2024 som skatt och bokslut pro eller Årsredovisning/Visma deklaration skapar.

Systemet gör inte själva omföringen av resultatet i 2025 så du bör göra en manuell kontering i 2025 sm ser ut på detta sätt

2099 Debet 176 458,94
2091 Kredit 176 458,94.

/Joachim

jag ser att jag gjort det föregående år

2099 D och du föreslår för debit

men jag ser nu att jag har tidigare använt konto 

2098 - för K (kredit) Vinst eller förlust från föregående år      (istället för som du rekommenderar 2091) blir det helt fel om man använt 2098 tidigare (hade vinst)

Hej

Det blir inte fel men man vill ha tidigare års resultat samlade på konto 2091 i slutändan så lika bra att bokföra om det till 2091 direkt istället för att först lägga det på 2098 som man ändå sedan måste bokföra om igen.

/Joachim

tunepa
MEDLEM

Hej, Ok det ska då vara den första verifikationen år 2025, A1? Jag har inte börjat bokföra 2025 ännu. Har detta med balansräkningen att göra?